Selv om eBay igen er begyndt at benytte Googles AdWords til reklamering, så lægger man nu meget mere af annonceringen over til Googles konkurrenter, herunder Microsoft og Yahoo!
Efter sigende var eBay ikke glade for, at Google forleden lavede deres fest, Google Checkout Freedom Party, for betalingssystemet Google Checkout lige samtidig med eBays årlige fejring i Boston af deres brugerne. Checkout må ikke bruges på eBay, der har deres eget system, PayPal.
Kort efter opsagde eBay al reklamering på Googles online annonceringssystem, AdWords. Men ledere i eBay fastholder overfor Washington Post, at opsigelsen længe havde været planlagt, og at det var tilfældigt, at opsigelsen kom samtidig med Googles "Let Freedom Ring"-fest.
Ikke desto mindre sagde eBays administrerende direktør, Meg Whitman, at hun ikke var glad for Googles lille fest.
Men nu er stridsøksen altså begravet. Næsten.
For selv om eBay er kravlet tilbage til Google, så er det ikke i samme omfang som før.
Ifølge Hani Durzy, talsmand for eBay, viser forsøget, at eBay ikke behøver bruge så mange penge på Google. Han ville dog ikke uddybe, hvor meget annoncering, man ville flytte væk fra Google. Han sagde blot, at eBay ikke er så afhængige af Google, som nogen har påstået, da trafikken ikke faldt i forhold til samme tid sidste år i de ti dage forsøget varede, og at salg på eBay ikke har taget skade.
Teknologianalytikeren Roger L. Kay, grundlægger og præsident i Endpoint Technologies Associates, er dog anderledes hård i mælet i sin vurdering af de to selskabers opførsel.
»Google har masser af penge og burde have lavet deres egen fest, som ikke faldt samtidig med eBays begivenhed,« siger han.
Når eBay så fjerner sin annoncering ved Google, sammenligner han det med, at man i vrede saver den gren over, man selv sidder på.
»Det er altsammen meget barnligt,« siger han til Washington Post.