Det er sjældent at Microsoft-chef Steve Ballmer indrømmer at softwaregiganten har begået en strategisk fejl. Men det skete i sidste uge under firmaets årlige konference for marketing- og mediefolk i Redmond. Ballmer erkendte, at firmaet har forsømt at udvikle sin egen søgeteknologi og nu ligger i kølvandet på Google, Altavista og andre søgefirmaer.
»Jeg har det rigtig dårligt med, at vi ikke selv har investeret nok i forskning og udvikling på dette område. Vi har ikke gjort alt, hvad vi kunne - og jeg ville ønske, at det var anderledes,« sagde Ballmer og skyndte sig at tilføje, at Microsoft har lært af sine fejl og nu arbejder målrettet på at indhente konkurrenterne.
I det indeværende år vil Microsoft bruge syv milliarder dollar på forskning og udvikling - og en del af pengene skal bruges til nye søgeteknologier. Ballmer fortalte, at Microsofts nye søgemaskine bliver lanceret inden for de næste 12 måneder.
Microsofts internet-tjeneste MSN kunne efter mange år med røde tal på bundlinien fremvise sit første overskud i 2003 og satser på at erobre 8-12 pct. af online-annoncemarkedet inden 2005.
Ballmer forudsagde, at alle annoncekroner vil blive brugt online om 10 år, fordi skellet mellem pc'er, fjernsyn og mobile enheder vil forsvinde.
Softwarefirmaet bruger selv 12 procent af sit annoncebudget på online-reklamer i 2004.