Wordpress kom til verden som blog-CMS, men har efterhånden fået ry for at kunne håndtere større hjemmesider og fora. Nu er et dansk firma med til at give content management systemet en stor fjer i hatten.
Danske VerticPortals, der har et kontor i New York, har fået til opgave at lancere et globalt site på vegne af MTV. Siden, MTV Iggy.com, gik i luften i denne uge. Den er baseret på Wordpress, selv om der forventes en stor og voksende trafik.
“Det er jo gratis platform, og der er mange chefer i entreprisemiljøer, der nomalt siger, at de hverken tør eller vil satse på det, fordi de ikke ved, hvor stabilt det er. Men her har vi altså en hjemmeside med masser af trafik og meget tungt content i form af video og integration til en masse sider og tjenester,” siger Sebastian Jespersen, direktør i VerticPortals.
“Udviklingstiden har heller ikke været længere, end hvis vi havde valgt et kommercielt system. Så det her projekt er ret vigtigt for Wordpress i forhold til at kunne sige, at de har noget at gøre i enterprise-miljøet."
Hjemmesiden skal som udgangspunkt håndtere to millioner unikke besøgende om ugen.
Det er ikke første gang, at VerticPortals gafler store kunder. Tidligere er der blevet lavet digitale tjenester til Sun, Sony og så fik Microsoft-ansatte mulighed for at spille i arbejdstiden med VerticPortals.
Bedre end Drupal
MTV Iggy er modstykket til MTV. Det er kanalen for de kunstnere, som måske har succes i deres eget land eller region men som ikke kan indtage hovedkanalen MTV endnu. De danske eksempler er for eksempel Giana Factory, Quadron og The Asteroids Galaxy Tour.
Iggy har tidligere været en tv-station, men ejerne hos Viacom lukkede den og prøver nu lykken på nettet.
Det var i den forbindelse, at VerticPortals fik til opgave at vælge CMS og designe siden. MTV foretrak en løsning på Wordpress, men den beslutning fandt ikke umiddelbart indpas hos webdesigerne.
“I starten var jeg langt fra sikker på, at det var Wordpress, vi skulle vælge. Så det har også været en opdagelserejse for os. Vi var i tvivl, om vi nu også kunne vokse os store og håndtere så mange brugere på den platform, som vi forventer, der kommer. Vi har arbejdet direkte med Automattic, der er firmaet bag Wordpress, og det var faktisk efter et møde med dem, at vi tog beslutningen,” siger Asil Toksal, der var teknisk ansvarlig, til ComON.
Systemet lever op til salgstalen.
“Der er så mange ting, som WordPress bare kan fra fødslen. For eksempel den ajax-baserede frontend, og så er muligheden for at skalere og opgradere virkelig meget bedre end for eksempel i Drupal. Det er bare et smukt og well customized system,” siger den wordpress-omvendte projektleder.
Wordpress bliver ofte skudt i skoene, at det ikke er bygget til at håndtere mange besøgende. Men kan det sagtens, hvis man vel at mærke har fokus på udfordringen.
“Du skal virkelig optimere systemet, holde øje med hvordan det vokser og hele tiden lede efter de flaskehalse, der opstår. Det kan også anbefales af arbejde med specialister,” fortæller Asil Toksal.
MTViggy-konceptet er stresstestet, så det kan klare de forventede 20 millioner sidevisninger om måneden. Systemet skal desuden kunne håndtere, at det tal ganges med 10 eller 20, uden væsentlige ændringer. Der bliver taget trykket af trafikken ved at bruge Akamei og MemCache.
Udviklerne har brugt standard-moduler til det meste af siden. Kun tv-afspilleren er egen kode. Ellers er der anvendt mange at de samme Wordpress-udvidelser, som driver mindre Wordpress-sider. For eksempel Akismet , All In One SEO Pack, Customposttypes, BatCache og Cforms.
Der er andre eksempler på sider med meget trafik, der bruger Wordpres. For eksempel Techcrunch.