Selv om en ny lov kræver, at virksomheder, der handler med det offentlige, fra 1. februar skal sende fakturaer elektronisk for at være sikre på at få deres penge, er kun omkring hver tredje kommune i dag i stand til at modtage elektroniske fakturaer. Yderligere en tredjedel forventer at have de fornødne it-systemer på plads 1. februar, mens den sidste tredjedel ikke vil være i stand til at modtage elektroniske fakturaer, når det bliver lovpligtigt for virksomhederne at sende dem til det offentlige. Det viser en undersøgelse blandt 115 kommunale it-chefer, som IT-avisen ComON har foretaget.
Det får erhvervslivets organisationer til at opfordre virksomhederne til at holde igen med at investere i løsninger til håndtering af elektroniske fakturaer.
»Der er ikke nogen grund til at investere i udstyret, hvis de offentlige kunder alligevel ikke er i stand til at modtage elektroniske fakturaer,« siger Jacob Michael Lund, udviklingschef i Dansk Handel & Service.
Resultatet vækker også hovedrysten hos Dansk Industri.
»Hvis virksomhederne kan tvinges til at skulle sende elektroniske fakturaer, så burde det også gælde den anden vej rundt, ellers er gevinsten jo tabt,« påpeger konsulent Catharina Dreyer fra Dansk Industri.
Også hos Dansk Handel & Service giver resultatet anledning til panderynker.
»Det passer desværre ind i vores værste frygt,« siger Jacob Michael Lund, udviklingschef hos Dansk Handel & Service og fortsætter:
»Kommunerne har nærmest permanent været det manglende led i digitaliseringen af den offentlige sektor. Enhederne er ganske enkelt for små til at kunne løfte opgaverne.«
Faktaboks:
Ved at alle fakturaer til det offentlige bliver elektroniske fra årsskiftet er det målet at spare 900 millioner kroner om året på de offentlige budgetter fra 2006. Det forventes dog at koste virksomhederne i alt 262 millioner kroner at blive i stand til at kunne sende elektroniske fakturaer til det offentlige. Virksomheder med en omsætning på under 15 millioner kroner kan gratis sende deres papirfakturaer til såkaldte "Læs-ind centraler", der scanner fakturaerne ind. Virksomheder med over 15 millioner kroner i omsætning, hvilket er 85 procent af de offentlige leverandører, skal dog selv investere i det fornødne udstyr.
Bekendtgørelse om elektronisk afregning med offentlige myndigheder, § 5, Stk. 3: "En offentlig myndighed kan udskyde betalingen til en kreditor, hvis denne ikke har sendt regningen elektronisk."