Spil til den næste generation af konsoller bliver Hollywood produktioner, der vil koste på den forkerte side af 300 millioner kroner. Grafikken vil være på niveau med de bedste computeranimationsfilm som Wall-E, og skærmen vil være fyldt med mennesker, støv, skyer, insekter og skiftende lys.
"Næste generation bliver så stærke, at det at spille et spil vil svare til at se en CGI film i dag," sagde chefen for Ubisoft Yves Guillemot for nylig til CNBC.
Derfor håber de fleste udviklere, at næste konsolgeneration ligger langt ude i fremtiden. Spil til de nye konsoller vil nemlig fordoble produktionsomkostningerne til de store titler. I dag koster spil mellem 100-150 millioner at udvikle, og hvis udviklerne skal have pengene hjem uden at fordoble salget, så skal spil koste omkring 1000 kroner stykket. Det er næppe realistisk.
"Vi kommer helt sikkert ikke til at se spil, der koster 1000 kroner," siger Niels Jørgensen, der er administrerende direktør i IO Interactive, til ComON.
"Spiludviklingen vil blive samlet i færre og større spilhuse, der vil lave større og større produktioner. Men der vil kun være plads til få meget store og ambitiøse spil. For hver Titanic er der også en Waterworld. Andre udviklere må klare sig på andre vilkår," siger han.
Madkasser og penalhuse
Niels Jørgensen vil ikke løfte sløret helt for hvad IO Interactives plan er. Men allerede nu forsøger de at tøjle omkostningerne ved at outsource en stor del af produktionen til Kina. Derudover kan det være, at digital distribution af spil vil skære alle de udgifter, der i dag går til mellemleddene, væk. Valve, der er bedst kendt for Half-Life serien, har længe skåret mellemleddet væk og solgt spil via sin Steam-service.
"Men den virkelige indtjening ligger i, at medierne smelter sammen. I dag laver vi spil baseret på film, men Hitman filmen er et eksempel på det modsatte. Når vi lancerer Mini Ninjas, så er det oplagt, at der samtidig kommer en tegnefilm, og at Mini Ninjas bliver placeret på alt fra madkasser til penalhuse," siger Niels Jørgensen.
Det drejer sig altså om at sprede indtjeningen, så spillet ikke længere står alene, men blot er afsættet til et helt indtjeningsunivers.
Deadline Games der netop er gået konkurs, overlevede i de sidste år af sin levetid på at store forlag med rettighederne til film som Watchmen lejede dem til at udvikle spil baseret på licensen. Der var ganske enkelt ikke penge i andet.
AntiKristus
Morten Iversen er chef for Zentropa Games, som er en underafdeling af Per Aalbæk Jensen og Lars von Triers filmselskab. Det selskab er født ud fra samme tanke om synergien mellem medierne.
"Vi må se i øjnene, at vi er hægtet af i Danmark. Fremtiden tilhører Halo, GTA og Gears of War. Vi må satse på andre områder. Markedet er så presset, at det er vigtigt at trænge gennem med budskabet om sit spil," siger Morten Iversen til ComON.
Med en af verdens mest respekterede og forhadte instruktører i huset, så burde der være mulighed for at få budskabet om spillene ud.
"Det er meningen, at Zentropa Games skal lave spil, der er baseret på hele Zentropas katalog af film. Det kan være fra Lars von Triers tidligere produktion af film og nye Zentropa film," siger Morten Iversen.
Det ville dog ikke være Zentropa, hvis ikke Zentropa Games var underlagt et dogme.
"Vores spil må højst koste 10 millioner kroner at udvikle. Det skal være synergien med filmene, der driver værket. Ikke en overlegen teknologi og produktion," siger Morten Iversen.
Zentropa Games er på vej med Antichrist spillet Eden, der udkommer som download, så udgifterne til distribution er skåret væk.
Lektien fra Crysis
Konsolgiganterne er for alvor på vej med direct download af spil, og netop softwareopdateringer af eksisterende konsoller er sammen med tilbehøret med til at skubbe fødslen af næste generation ud i fremtiden. Sonys tryllestav og Microsofts Natal kan varsle det, man kan kalde en mellemgeneration af konsoller.
IO Interactive har længe kigget på Natal. Også før Natal blev afsløret for resten af verden ved E3.
"Natal er meget spændende. Vi har fulgt med i udviklingen af det længe," siger Niels Jørgensen uden at afsløre om der er en egentlig produktion i gang til kameraet.
Yves Guillemot fra Ubisoft er vild med Natal, og især vild med, at det kan skubbe næste generation af konsoller længere ud i fremtiden. Men han tvivler på det kommer til at ske.
Gollum er en af de bedste CGI figurer nogensinde. Yves Guillemot tvivler på, at gamere vil vente med at spille CGI spil, når teknologien er der
"Natal er et skridt, men Microsoft vil hurtigt komme til at tage et skridt til - det bliver krævet fra gamermiljøet. Vi ser den nuværende generation af maskiner som meget kraftige, og vi kan lave kvalitetsprodukter med dem. Vi vil gerne blive i denne generation så længe som muligt. Men jeg frygter, at kunderne vil have de bedst mulige maskiner", siger Yves Guillemot.
Niels Jørgensen tvivler på det udsagn. I stedet peger han på, at Nintendos Wii har vist, at grafikken ikke er afgørende længere.
"Jeg tror, at markedet er ved at nå et mætningspunkt, hvor en ny fremtidig konsol med mere processorkraft og flere pixels på skærmen ikke vil opleves af mange, som den store ændring. Wii viser, at spillerne efterspørger noget andet" siger han.
Spillet Crysis fra 2007 er det hidtil mest krævende spil på gaden. Det kan kun afvikles fuldt ud på en high end PC. Men på trods af sin grafiske realisme og avancerede physics-engine, så er salgstallene skuffende. Det formåede ikke, at blive den killer-app som ville få gang i salget af monster-pc'ere, som var påkrævet for at opnå kommerciel succes. Enten var det grafiske evolutionshop for kort eller også har Niels Jørgensen ret i, at grafikken er ved at være der, hvor den er god nok.
Cryteks nærmeste konkurrent er Epic, der står bag Unreal-3-motoren.
"Crysis opnår ting på highend pc'ere som vi ikke går efter. De bedste grafikkort til pc er 10 gange stærkere end konsollerne er i dag. Men det marked udgør to procent af konsolmarkedet med Xbox 360, PS3 og mellem-pc'ere. Så det er en forretningsbeslutning: Hvis man går Cryteks vej, så kan man slå os på grafikken, men man ofrer det store marked," siger Epics Tim Sweeney til Gamasutra.