Det er ikke længere nødvendigt at lade sig nøje med forbrugermagasiner som 24timer og Ritzau-aviser som MetroXpress, når man slår tid ihjel i S-toget.
Firmaet Gratis Danmark har nemlig indgået en aftale med DSB S-tog, som betyder at passagerer i Hovedstadsområdets S-tog fra næste år kan komme online i toget gratis. Samtidig monteres der tv-skærme i de 135 togsæt, som kører på det storkøbenhavnske S-togsnet, og dermed får de mere end 90 mio. årligt rejsende adgang til en ny annoncefinansieret mediekanal med nyheder, underholdning, trafikinformation og geografisk målrettede reklamer.
Aftalen har en værdi af over kr. 300 mio. gennem aftaleperioden.
"Med aftalen åbner vi et helt nyt kapitel i den kollektive trafiks udvikling. Vi forvandler den passive ventetid i toget til aktiv tid, hvor man både kan arbejde eller surfe på nettet," siger Niklas Marschall, salgsdirektør i DSB S-tog.
Prisen for det gratis net, er et smalt bånd øverst, der viser lokale annoncer for for eksempel den lokale sydhavnsbodega og charcutteriet i Rungsted.
"Med 90 millioner passagerer giver det for første gang virkelig mening, at målrette annoncer lokalt. Vi har GPS'er i togene, der viser hvor de er, og hvor de er på vej hen," siger direktør i Gratis Danmark Camilla Banja til ComON.
På tv-kanalen bliver kommercielt indhold kombineret med realtids rejseinformation og Nyheder.
"Tv-skærmene er den helt store indtægtskilde. Vi skal have en indtjening på 16 millioner kroner om året for, at det løber rundt," siger Camilla Banja.
Selskabet ejes af tre holdingselskaber, hvoraf Camilla Banjas eget holdingselskab er det ene. Der er netop indgået ny aftale om ejerskab som endnu ikke er offentliggjort. Men selskabet finansieres primært af partnere via tekniske og finansielle løsninger.
DSB S-tog er det første store trafikselskab, der kommer på Gratis Danmark landkortet, men siden august 2008 har de rejsende i Lollandsbanens tog kunne benytte systemet.
Allerede nu samarbejder Gratis Danmark med trafikselskabet Movia i et pilotprojekt, der skal bringe netværket ind i busserne og for nylig besluttede Københavns kommune, at gå i gang med et lignende projekt på hovedstadens største gader og pladser. Også Høje Taastrup har samme planer. Men TDC forsøger at obstruere kommunernes model, der vil koste dem abbonnenter. Det ventes at Statsforvaltningen træffer en afgørelse på TDCs anke omkring 1. maj, altså nu.
Gratis Danmark er en del af virksomheden NoPayNet, som er startet af Camilla Banja. For fem år siden boede hun på en katamaran i Helsingør og ville have trådløst net. Men det var temmeligt vanskeligt. Derfor skabte hun et annoncefinansieret havnenet i Helsingør. Det koncept kulminerer nu med S-togsaftalen.