Hos Reproflex i Saigon sidder seks vietnamesere og sørger for, at en æske Colgate-tandpasta ser ens ud, hvad enten den bliver solgt i Danmark, Malaysia eller USA. Den grafiske virksomhed er et joint-venture mellem danske Reproflex, ejet af den amerikanske gigant Matthews Brand, og vietnamesiske Hoang Hac JSC, som ejer en fjerdedel af firmaet. Den danske direktør Christian Hvass er også selv medejer og han fortæller at firmaet efterhånden får fire ud af fem opgaver fra det lokale marked. Men den store del af profitten kommer stadig fra de danske kunder.
Firmaet arbejder blandt andet med grafisk design af produktindpakning til Colgate, Johnny Walker og andre kendte varemærker, der lægger stor vægt på, at det grafiske design er konsistent. Det er ikke mindst nødvendigt for at skelne de ægte produkter fra de falske mærkevare-kopier, som man finder på alle gadehjørner i Asien.
Reproflex har haft sit kontor i den tidligere sydvietnamesiske hovedstad i to år. Byen, der har fået det officielle navn Ho Chi Minh City, er langt den største i Vietnam. Her skulle det ikke været noget problem at finde arbejdskraft - og med en løn som ligger omkring 300 dollar om måneden, behøver firmaet ikke tænke meget over, om man skal ansætte en ekstra medarbejder eller to. Så er det straks sværere at få indkøbt det nødvendige it-udstyr, som prismæssigt ligger på det samme niveau som i Danmark.
Christian Hvass er generelt tilfreds med sine vietnamesiske medarbejdere, som foruden grafikerne også tæller to administrative medarbejdere. Han fortæller at ansvaret for opgaverne ligger hos den enkelte medarbejder - og det har ikke altid været lige let.
»Deres evne til at lære hurtigt og sætte sig ind i selv meget komplekse programmer er meget imponerende. Til gengæld men de er ikke så gode til at træffe beslutninger selv. Der er desværre en tendens til at undgå konflikter i stedet for at komme frem med problemerne,« siger Christian Hvass.
Reproplex måtte vente i nogle måneder på at få den nødvendige licens til at drive forretning i Vietnam - den bureaukratiske mølle arbejder langsomt - og det har også taget lang tid at få en lysleder-forbindelse ind i huset som afløser for ADSL. Som grafisk virksomhed er Reproplex meget afhængig af at sende tunge filer frem og tilbage til kunderne. Det gik kun meget langsomt gennem den gamle 4 mbit ADSL-linie, som nu er suppleret med 12 mbit fiber. Firmaet har sin egen generator til at levere strøm under de hyppige strømafbrydelser.
Deltagerne i Danidas business-to-business program starter typisk med en pilotfase inden de kaster sig ud i et erhvervseventyr i et fjernt land. Men Reproplex valgte at springe pilotfasen over. Det gik måske lidt for hurtigt, erkender direktøren.
»Hvis jeg skulle gøre det igen, så ville jeg starte med at finde en outsourcing-partner og sende en dansker ud i nogle måneder for at få bygget et godt forhold op. Efter et års tid kan man så reevaluere, og hvis det er gået godt, starte et joint-venture op. Det koster selvfølgelig nogle penge, men det kan altså ikke gøres over telefon. Det er også en god ide at invitere den vietnamesiske direktør til Danmark, så man får mere føling med hinanden,« siger Christian Hvass og understreger samtidig, at Reproplex ikke har fortrudt investeringen i Vietnam.
Og firmaet er nu i en position, hvor det kan rådgive kunder som overvejer at outsource produktionen af tryksager til trykkerier i Vietnam eller andre lande i Asien, hvor kvaliteten kan være meget svingende. Reproflex har dermed dannet fortrop for den bølge, som er ved at flytte mange grafiske opgaver til lavløns-lande.
ComON rapporterer fra den spirende it-industri i Vietnam og besøger en række joint-ventures mellem danske og vietnamesiske selskaber. Artikelserien fra Vietnam produceres med tilskud fra Danidas Oplysningsbevilling.