IDC analytiker Anders Elbak siger til nyhedstjenesten digi.no, at han forventer, at Microsoft må imødese et lavt salg af MediaCenter.
Hovedparten af skylden om forventningerne til et lavt salg, giver Anders Elbak til de høje priser der forventes. I Norge vil mange maskiner ligge i prisniveauet over 10.000 norske kroner, selvom HP også har lovet en traditionelt udformet PC med MediaCenter for 9000 norske kroner.
»MediaCenter maskiner konkurrer med produkter der udfører samme dele af de samme opgaver, og bliver i den sammenligning dyre. En pc koster 3-4000 kroner, og en tv-dekoder med harddisk koster 2-3000 kroner,« påpeger Anders Elbak og fortsætter:
»I USA står MediaCenter maskiner efter flere år på markedet stadig for bare 3-5 procent af pc-salget til forbrugermarkedet.«
Anders Elbak deler markedet op i to, hvor den ene er den ægte stue-pc, i mindre og pæne kabinetter, men MediaCenter sælges også sammen med traditionelle pc'er, som for eksempel fra HP.
»Det virker som om kunderne ikke vil ha' eller ikke forstår alle mulighederne Media Center-maskiner giver. Det kan ske at de mest teknologi-interesserede kunder som er målgruppen har meget udstyr allerede. Det komplicerer opkobling og brug af MediaCenter maskiner,« påpeger IDC-analytikeren overfor digi.no.
I USA ser man, at MediaCenter-maskiner sælges uden tvkort fordi man ikke kan udnytte mulighederne ordentligt, siger Anders Elbak
»At MediaCenter-pc'er ikke har dekodermuligheder og dermed ikke kan optage krypterede tv-kanaler svækker salget. I USA har blandt andet HP solgt mange maskiner helt uden tv-kort, folk bruger bare musik og billedemulighederne,« fortæller han.