Flyselskaber har svært ved at holde deres hjemmesider i luften

Flyselskabernes hjemmesider er nede i 44 timer om året i gennemsnit. SAS ligger helt i bunden sammenlignet med resten af branchen.

Hvis du er blandt dem som har forsøgt at bestille en flybillet blot for at opgive, fordi flyselskabets hjemmeside er for langsom, så er du langt fra den eneste. En ny undersøgelse fra svenske Pingdom viser at flyselskaberne generelt har et problem med deres tekniske stabilitet på nettet. I gennemsnit er flyselskabernes hjemmesider utilgængelige 44 timer om året og det er mere end gennemsnittet for resten af nettet på 35 timers nedetid.

Pingdom har sat sine servere til at kontakte hjemmesiderne for de 42 største flyselskaberne i verden hvert minut i perioden fra den 19. november 2008 til 19. marts i år. Resultatet er nu samlet i en rapport, der kaster et kritisk lys på branchen.

Det svenske firma anser 99,8 procents oppetid for at være et absolut minimum - og hele 62 pct. af flyselskaberne kan ikke leve op til dette.

Hollandske KLM klarer sig bedst med en formidabel oppetid på 99,99 pct. På andenpladsen kommer United med 99,98 pct., og flere andre selskaber som Japan Airlines, British Airways, Air France og Virgin Blue holder sig også inden for 99,90 pct.

Men 26 ud 42 flyselskaber ligger under 99,8 pct. og det er ikke kun discount-selskaber som Ryanair og Easyjet, der får dumpekarakter, men også store aktører som Lufthansa og SAS, der ligger helt nede i bunden på en 40. plads.

I den undersøgte firemåneders-periode havde SAS en nedetid på to døgn og fem timer. Det svarer til næsten syv døgn om året. Til sammenligning var KLM's hjemmeside kun nede i en halv time i hele denne periode.

»Dette er store virksomheder som leverer vigtige tjenester over nettet til kunder spredt over forskellige tidszoner; find din rejse, book den, betal og få information om ændringer - i tide. Alligevel har flere af dem tusindvis af nedbrud hvert kvartal. Det er helt utænkeligt at nedbrudene ikke fører til at SAS og Lufthansa, eller for den sags skyld Ryanair, taber kunder,« siger Pingdoms webanalytiker Peter Alguacil.

Det var flysas.com, der blev målt til undersøgelsen, men sas.dk, sas.no og sas.se udviser samme mønster med hyppige nedbrud ifølge Pingdom.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere


Det næste GDPR-kapitel: Det skal du have fokus på i 2025

Hvad er compliance verdenens fokuspunkter for næste år? Hvilke nye tiltag skal du gøre ift. jeres GDPR-arbejde? Hvordan forholder GDPR sig til AI?

18. marts 2025 | Læs mere


IT og OT: Balancering af sikkerhed og effektivitet

Lær, hvordan du effektivt kan integrere din virksomheds Operational Technology (OT) med moderne IT-systemer. Vi fokuserer på sikkerhed og hvordan du beskytter dine mest kritiske processer mod cybertrusler. Få indsigt, værktøjer og inspiration fra eksperter og kolleger i branchen, og vær med til at forme fremtidens produktionsmiljøer.

19. marts 2025 | Læs mere