Finanskrisen er belejlig for B&O. Hver eneste underskud og fyringsrunde kan bebrejdes "tiderne". Men flere analytikere har gentagne gange peget på helt andre problemer end krisen. Nemlig at B&O har et forældet syn på teknik, design, kunder og forretning.
Her til morgen har B&O endnu engang nedjusteret forventningerne til regnskabsåret 2008/09. Tidligere forventede Struer-virksomheden maksimalt et minus på 380 millioner kroner, men nu truer et underskud på over en halv milliard kroner. Omsætningen er gået tilbage på alle markeder.
Det er dog ikke noget problem. B&O fastholder nemlig forventningen om at gå i nul allerede næste år. Det vil ske via nye produktlanceringer. Den seneste lancering var et plasmafjernsyn, der koster op mod en million kroner alt inklusive. Det gjorde den danske virksomhed en lille smule til grin i den internationale presse.
B&O undskylder nedturen med krisen. Men tyske Löewe, der er hovedkonkurrenten på millionærmarkedet, går fra den ene succes til den anden, og kunne fremvise et overskud på 28,5 millioner euro ved seneste regnskabsafslutning.
B&O virker ikke til at være rustet til at klare sig på et marked, hvor alle producenter kan skabe minimalisme med fladskærme og mp3-teknologi.
Ifølge Business.dk har B&O aktien misten 72,5 procent af sin værdi på et år.
De nye produkter, der skal sikre, at B&O ikke mister penge næste år er blandt andet en fastnettelefon og et ur. Telefonen er "tiltænkt brugt i forbindelse med internet telefoni". Den kan også skifte farve på skærmen. Uret kan bruges som fjernbetjening af både venstre- og højrehåndede. Der kommer også et tv, et audioprodukt, der kan kobles til en iPod og en ny subwoofer.
B&Os galoperende pengenød tvang tidligere i år koncernen til at udvide antallet af aktier, for at få nogle penge i kassen.