Interaktive annoncer

Bannere bliver levende, dynamiske og interaktive.

Internettet har gennemgået en utrolig udvikling i de seneste år. Det er ikke længere kun tekst og billeder, der kommer ned gennem Internet-forbindelsen, men også lyd, animationer, video og små programmer. Men på et punkt har udviklingen nærmest stået stille; reklamebannerne, der findes næsten overalt på nettet og finansierer det store udbud af gratis tjenester og informationer. Selvom mange annoncører så småt er begyndt at bruge animerede bannere - ikke mindst fordi undersøgelser viser, at animationer tiltrækker brugernes opmærksomhed - så er de fleste Internet-reklamer stadig kedelige og uden interaktivitet. Men meget tyder på, at dette snart vil ændre sig. De første firmaer er begyndt at producere såkaldte "rich media" annoncer, et begreb der dækker over bannere, som er mere end blot en almindelig billedfil. Bannerne skal være dynamiske, levende og interaktive; de skal ikke bare fortælle om en hjemmeside, men være en del af den.


Det danske netbureau 3Enigheden Net Solutions (http://www.3enigheden.dk) har skabt en sådan interaktiv Internet-annonce til Kort & Matrikelstyrelsens nyeste CD-ROM, "Det Levende Danmarkskort 2". Banneret er et lille Java-program, der indeholder et udsnit af Danmarkskortet. Brugeren kan med et klik på kortet placere en nål, og dermed måle afstanden mellem Slagelse og et andet punkt på Sjælland. Banneret bliver dermed en levende demonstration af det produkt, som det skal reklamere for. Det betyder, at brugeren ikke længere skal klikke på banneret og springe til en ny hjemmeside for at opleve en demonstration, men straks med banneret får en lille mini-demo frem på skærmen.


Java


Interaktive bannere udvikles næsten udelukkende i programmeringssproget Java. Det betyder at bannerne kræver en nyere browser. 3Enighedens bannere kan kun ses i Internet Explorer 3.0 eller nyere eller Netscape Navigator 3.0 og opefter. Hvis man har en browser, der ikke kan afvikle Java - det gælder eksempelvis nogle versioner af den norske Opera browser - får man i stedet fremvist et almindeligt GIF-banner. Men så mister man naturligvis den interaktivitet, der er indbygget i banneret. Java-sproget er skabt specielt til Internet, og de færdige programfiler fylder ikke ret meget. I de fleste tilfælde vil bannerne fylde lidt mere end almindelige GIF-bannere. Den største ulempe ved Java-bannere består i, at de er meget sværere at skabe end almindelige bannere. De gængse reklamer på Internet er bare almindelige billedfiler, der er gemt i billedformatet GIF eller JPG. En Java-baseret annonce er et lille program, der er skrevet af en programmør.


Java er dog ikke den eneste mulighed, hvis man sigter mod at gøre sin annoncer mere dynamiske. De meget populære medieformater RealAudio og RealVideo kan også integreres i et banner. Det kan eksempelvis være et frimærkestort vindue, hvor en lille reklamefilm kører. Eller et kort lydklip, der afspilles, hvis man klikker på banneret. Langt de fleste Internet-brugere har allerede installeret den nødvendige medieafspiller, RealPlayer, og filerne er "streamede", hvilket betyder at de hentes ned fra nettet mens de afspilles. Brugeren behøver altså ikke vente, mens lyd- og videodata kopieres ned, men kan straks se resultatet - selvom afspilningen kan forekomme hakkende, hvis forbindelsen er langsom.


Foruden billeder, video og lyd kan bannere også indeholde ganske almindelig HTML-kode. Det kan måske umiddelbart forekomme underligt, da HTML ikke tilbyder helt de samme muligheder som Java eller RealAudio/Video, men til gengæld fylder HTML-kode næsten ingenting og er perfekt, hvis man eksempelvis ønsker at tilbyde formularer. Et muligt scenarie kunne være en annonce, der reklamerer for et nyhedsbrev. I stedet for blot at tilbyde et link til den side, hvor tilmeldings-formularen befinder sig, kan banneret indeholde et felt, hvor man kan indtaste sin e-mail adresse, samt en knap med påskriften "Tilmeld", hvormed man sender adressen. Man behøver faktisk aldrig besøge den tilknyttede hjemmeside, og kan straks surfe videre.


Enliven


Det amerikanske firma Narrative (http://www.narrative.com) var blandt de første, der opdagede mulighederne for interaktive bannere, og firmaet har udviklet et Java-baseret system, Enliven, der kan håndtere mange forskellige medieformer. I modsætning til almindelige Java-programmer kan Enliven-bannerne "streames", altså hentes ned fra nettet mens de afvikles, og bannerne fylder meget lidt. Mulighederne for interaktivitet synes nærmest endeløse. Elementer i bannerne kan reagere på musepilen, knapper kan aktivere funktioner, og felter kan modtage og behandle indskrevet tekst. Man kan eksempelvis programmere et banner, der peger på en søgemaskine, og samtidig inkludere et søgefelt i annoncen. Enliven-klienten fungerer i samspil med server-programmet, der samler detaljerede informationer om brugerens aktioner; hvad man har klikket på, hvor længe banneret var fremme på skærmen og hvor mange gange det bliver kaldt fra serveren. Det er oplysninger, som er guld værd for annoncører, der kan måle kundernes interesse for bestemte produkter, eller simpelthen afgøre, om det kan betale sig at annoncere på en bestemt hjemmeside.


Narrative blev sidste måned købt af At Home (http://www.home.net), en amerikansk Internet-udbyder, der tilbyder superhurtige kabel-forbindelser til Internet. At Home har været førende i udviklingen af nye teknologier, der drager nytte af den enorme båndbredde, som findes når man surfer over kabel-nettet. Købet til en værdi af 90 millioner dollars skal styrke firmaets position indenfor det gryende "rich media" marked. At Home håber, at Enliven kan etablere sig som standard for fremtidens dynamiske bannere. Samtidig har firmaet sammen med Intel starter et eksperiment, der skal vise hvordan forbrugerne reagerer på de nye annonceformer. Blandt deltagerne i forsøget er AT&T, Bank of America, Levi Strauss og First USA.


Et andet amerikansk firma, ADNet International (http://www.adnetintl.com), har specialiseret sig på reklame-bannere med lyd. Mediefilerne leveres direkte fra firmaets ActiveBanner-server, og skal ifølge firmaet især gøre det nemmere for firmaer at genbruge eksisterende materiale, f.eks. lyd fra radio-reklamer. Yahoo, Infoseek og flere andre portaler har planer om at åbne for de nye lyd-bannere.


Danica


I Danmark er Kort & Matrikelstyrelsen og Danica blandt de første, der har startet Internet-kampagner med "rich media" annoncer. Kort & Matrikelstyrelsen reklamerede for sit nye interaktive Danmarkskort med et Java-banner, mens Danica lancerede en kampagne med en kombination af Java, HTML og video. Det sidste blev brugt til at genbruge en reklame, der allerede var blevet vist på tv. Internet-bannerne kunne blandt andet ses på Kvasir, EON, ARTE, Aktuelt og Ekstra Bladets hjemmeside. Netbureauet 3Enigheden fortæller, at man også har produceret interaktive bannere til mediebureauerne Netpool, TMP og Initiative Universal samt spillefilmen "The Big Hit" (læs også det fulde interview med Henrik Sølver fra 3Enigheden).


Interaktive bannere er en spændende nyskabelse, som måske kan medvirke til at gøre de ofte oversete Internet-reklamer lidt mere attraktive. Det største problem er stadig de meget høje produktionsomkostninger, som nok kan gøre et stort indhug i annoncørens reklamebudget, endnu inden det første banner er booket på nettet.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Advania Danmark A/S
    Hardware, licenser, konsulentydelser

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

    På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

    04. september 2024 | Læs mere


    Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

    For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

    18. september 2024 | Læs mere


    Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

    Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

    25. september 2024 | Læs mere