Søgegiganten Google udvider nu porteføljen med et værktøj til firmaer, hvor firmaerne kan ændre eller tilføje firmainformationer om firmaet, der kommer frem, når man bruger Googles »local search«. Det skriver Reuters. Det kan være informationer såsom firmaets åbningstider og adresser.
Local Business Center, som værktøjet hedder, er også tilgængeligt til virksomheder, der ikke har en hjemmeside.
Værktøjet kommer i takt med at markedet for lokale søgninger er i stor stigning. Således forudser amerikanske Kelsey Group, at lokale søgninger i 2009 vil være nået op på 3,4 milliarder dollars, godt 19 milliarder kroner, svarende til to tredjedele af hele det amerikanske annoncemarked.
Hos Kelsey Group ser man med interesse på Googles ekspansioner med blandt andet lokal søgning og kort-service.
»Det repræsenterer starten på en kanal direkte til markedet for små virksomheder,« siger Greg Sterling, analytiker i Kelsey Group.
Googles konkurrent Yahoo tilbyder allerede en service magen til den, som Google nu lancerer.
Indtil videre er det dog kun amerikanske virksomheder, der kan gøre brug af det nye værktøj.