Bag disse termer gemmer sig en tendens til, at virksomheder, der begiver sig professionelt i kast med Internetaktiviteter, kigger på muligheden for at udfordre deres traditionelle forretningsgange via digitale tiltag. Her spiller de strategiske links en vigtig rolle.
Strategiske links er betegnelsen for de links, der kan skaffe den helt rigtige trafik til dit website til en utrolig lav pris. Prisen betales ved, at din virksomhed eller dit site i et eller andet omfang indgår forpligtende samarbejder og alliancer med andre virksomheder og websites.
Denne artikel beskæftiger sig med:
- Formålet med de strategiske links
- Hvilke typer af strategiske links, der eksisterer
- Udfordringen ved de strategiske links
- Hvad afgør værdien af et link til websitet
- Hvordan kan denne værdi måles
Formål med de strategiske links
Det overordnede formål med strategiske links er at skabe den mest værdiskabende trafik for dit eget site - uanset om værdien opgøres i brugerens klikmønstre, antallet af tilmeldinger til dit nyhedsbrev, omsætningen fra dit website eller noget helt fjerde.
Med andre ord gælder det om at finde de linkmuligheder, der gør, at de besøgende på dit site er i den helt rigtige stemning. Måden det sikres på er ved at alliere sig på de bedst tænkelige måder med de bedst tænkelige steder, der kan linke til dit site. Men det er lettere sagt end gjort.
Typiske former for strategiske links:
- Links via samarbejds programmer (affiliate programs)
- Links via relaterede sites
- Links via nyheder
- Links via kundereferencer
- Betalte links
Udfordringen ved de strategiske links
For at finde frem til de bedste former for strategiske links, alliancer og dermed den bedst tænkelige trafik kræver det, at du først udsætter dig selv for en alvorlig udfordring: Kan du ændre dit syn på markedsføring?
Markedsføring af websitet er for online-mediernes vedkommende typisk forbundet med betaling pr. eksponering eller målt i forhold til den tid din virksomhed bruger på reklameaktiviteten.
Til gengæld opfattes reklamekampagnen netop som en kampagne med et afgrænset forløb og uden forpligtelser i forhold til indehaveren af annocepladsen.
Med strategiske links er markedsføringen meget anderledes end med den traditionelle markedsføring. Her er det et langvarigt forhold, der opbygges mellem annoncør og indehaveren af annoncepladsen.
Modsat den traditionelle reklamekampagnes afhængighed af kontant betaling for annonceringen baseres de strategiske links i lige så høj grad på relationer eller informationer via indgåelse af en alliance mellem annoncør og indehaver af annoncepladsen.
Det er helt forståeligt, hvis du endnu ikke føler dig klar til at indgå alliancer for at markedsføre dig. De centrale spørgsmål er endnu ubesvarede: Hvad får du ud af det og hvordan måler du det?
Disse spørgsmål bliver besvaret i det følgende afsnit.
Hvad er værdien af et link til dit website?
Der er mulighed for at værdisætte de forskellige links ud fra en række parametre, der enten enkeltvis eller tilsammen udgør den værdi, der handles til eller den værdi, der ligger til grund for ophøret af alliancen.
Parametrene til vurdering af linkets værdi er:
- Placering af linket (hvor på siden, i hvilken sammenhæng, hvor på sitet).
- Linkets udformning (tekstlink, grafik, banner).
- Kvaliteten af den enkelte eksponering (hvor stor en grad af sammenhæng er der mellem indholdet på den side, hvor linket er placeret, selve linket og sitet der linkes til. Eller hvor stor en motivation må internetbrugeren formodes at have for at klikke på linket på netop det sted og det tidspunkt).
- Antallet af links fra den ene alliancepartner til den anden.
- Antallet af eksponeringer (hvor mange har mulighed for at se linket).
- Antallet af click throughs (hvor mange klikker reelt på linket).
- Antallet af leads (hvor mange klikker reelt på linket og agerer i overensstemmelse med formålet)
- Antallet af gentagne besøg foretaget af brugere, der indledningsvis er henvist til sitet fra alliancepartneren.
Metoder til måling af linkværdien
- Placeringen af linket, udformningen og kvaliteten af den enkelte eksponering kan kun måles ud fra formodninger, ekspertvurderinger eller analyser af brugervenligheden. For yderligere oplysninger om dette analysemetode, se artiklen: Brugervenlighed på Internettet.
- Antallet af links fra den ene alliancepartner til den anden kan enten fastlægges ved at tælle diverse links manuelt eller ved at benytte software til denne optælling. En del af søgemaskinerne har en funktion, der gør det muligt at få en oversigt over alle de links, der henviser til dit site. På AltaVista skrives eks. "link:www.firmanavn.com." - se konkret eksempel for Amazon.com (åbnes i nyt vindue) - vær opmærksom på, at denne søgning kun viser de sites med links, der er tilmeldt de forskellige søgemaskiner.
- Antallet af eksponeringer kan enten måles via lograpporter fra annoncepladsen eller fra servicepartnere der tager betaling for at måle dette.
- Antallet af click throughs, leads eller gentagne besøg kan måles på 3 forskellige måder:
- Via loganalyse af bevægelsesmønstrene til og fra sitet. Dette kan gøres via software (se punkt 3) hos det site, der linkes hen til. På denne måde kan annoncøren selv vurdere effekten af et link på et andet site.
- Via programmeret sporing. Her er tale om, at brugeren, idet der klikkes på linket på annoncepladsen, følger et link, der i den URL som linket henviser til, automatisk indeholder alliancepartnerens ID-nummer, navn eller lignende.
Ved bookmarks af siderne gemmes hele den lange URL inklusiv alliancepartnerens ID. Det er således muligt at belønne alliancepartneren for mere end første besøg. Indtaster brugeren efter første besøg selv den centrale del af URLen (uden alliancepartnerens ID) vil det ikke være muligt at belønne partneren for det efterfølgende besøg.
Den tredie metode er at spore alliancepartnerens henvisninger og deres vej til resultater ved at stemple brugerens maskine. Det sker via en såkaldt cookie. Cookien er et stykke individuel kode, der kan benyttes til at identificere lige netop den computer (IP-adresse), der er aktiv i forhold til sitet.
Cookien placeres på computeren ved det første besøg til sitet med en besked om hvor brugeren kom fra. Når en besøgende kommer til sitet, som alliancepartneren henviser til, spørges vedkommendes computer (IP-adresse) om den er udstyret med en cookie fra tidligere besøg. Hvis det er tilfældet registreres det at den pågældende computer igen er aktiv i forhold til sitet.
Afgives der en ordre registreres automatisk, hvem der oprindeligt henviste brugeren til sitet. Cookien er tidsindstillet så den kun registrerer alliancepartneren og IP-adressen i det tidsrum som programmøren ønsker. Med andre ord er det muligt at justere, at alliancepartneren kun bliver belønnet for de 2 første besøg fra en given bruger. For det første køb fra brugeren, for antallet af besøg fra brugeren eller for det salg, som brugeren genererer inden for en given tidsperiode.
- Via loganalyse af bevægelsesmønstrene til og fra sitet. Dette kan gøres via software (se punkt 3) hos det site, der linkes hen til. På denne måde kan annoncøren selv vurdere effekten af et link på et andet site.
Herover er beskrevet, hvordan du kan benytte de strategiske links til at forbedre trafikken på dit website og samtidig indgå alliancer med andre virksomheder eller sites. Endvidere er det vist hvordan du kan måle værdien af alliancen.
Det er vigtigt, at både du og din alliancepartner har adgang til alle informationer om henvisninger og resultaterne af henvisningerne. Uden dette er det umuligt at sikre en ærlig betaling eller modydelse for udbyttet af alliancen.
Mads Ellegaard er ansat hos Notabene Internet Marketing ApS. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne artikel, er du velkommen til at sende en mail til Mads Ellegaard på me@notabene.net.