10 dogmer for offentlige IT-projekter

Af Allan Bo Rasmussen, Fagrådet for Organisation og IT

Den 3. april afholder Dataforeningen en ny konference: På vej mod en
IT-skandalefri fremtid. Her fremlægges 10 dogmer for professionelle,
offentlige IT-projekter. Dogmerne indeholder enkle principper for
planlægningen og gennemførelsen af offentlige IT-projekter - og vil på
konferencen blive diskuteret med politikere og sagkyndige - og ikke mindst
med konferencens deltagere.


Der investeres store summer i informationsteknologi såvel i den offentlige
som i den private sektor. Det sker i forventning om såvel forbedrede ydelser
som effektivisering. Men ofte står resultaterne ikke mål med
forventningerne, eller omkostningerne overstiger det oprindelige budget. Det
betegnes i den offentlige sektor som en skandale.


I den private sektor kender vi også til problematiske IT-projekter. Men de
bliver sjældent udråbt som skandaler, fordi de fleste virksomheder værner om
deres offentlige image.


Ikke to skandaler er ens. Så selvom man styrker inddragelsen af tidligere
erfaringer i kommende projekter, vil "skandaler" alligevel forekomme. Men de
uheldige, offentlige IT-projekter har mange fælles træk. Derfor håber vi, at
nogle få, enkle anbefalinger kan reducere risikoen for skandaler og øge
udbyttet af de offentlige IT-kroner.


De 10 dogmer beskriver en række forhold, som ud fra en IT-faglig synsvinkel
forventes at være udslagsgivende for succesen af offentlige IT-projekter. De
har følgende overskrifter:


1. Foranalyse og planlægning


For at et offentligt udbud for et større IT-projekt kan igangsættes kræves
en grundig foranalyse der resulterer i: En professionel kravspecifikation,
et realistisk budget, samt en risikoanalyse for det samlede projekt.


2. Ansvarlig og kvalificeret kontraktindgåelse


Risikoen for katastrofe kan mindskes væsentligt ved at sikre en kvalificeret
kontraktindgåelse og en velgennemtænkt organisering af ansvar.
Risikoanalysen er en væsentlig faktor til sikring af tilstrækkelig
forståelse for et projekts beskaffenhed.


3. Modulopdelte projekter


Ethvert større IT-projekt skal opdeles i et antal relevante moduler, som
hver igangsættes, når det foregående modul er afsluttet. På baggrund af de
indvundne erfaringer fra tidligere moduler skal projektet løbende kunne
korrigeres.


4. Konsulentkvalifikationer


I ethvert stort IT-projekt, hvor projektejeren ikke kan dokumentere selv at
have de nødvendige kvalifikationer, skal der anvendes professionel
rådgivning til de enkelte faser af planlægningen og gennemførelsen.
Rådgivningen må kun leveres af konsulenter, der kan dokumentere den
nødvendige viden, og lever op til vedtagne etiske regler for
konsulentbistand til offentlige IT-projekter.


5. Kundens kvalifikationer


Før et offentligt IT-projekt igangsættes, skal det sikres, at kundens
medarbejdere har et relevant niveau af viden for deres roller, og at der
afsættes tilstrækkelige ressourcer (tid), til at denne viden kan inddrages i
projektet på de relevante tidspunkter. Hvis kunden skal stille
projektledelse til rådighed, skal projektlederen være uddannet og
certificeret til denne opgave.


6. Realistiske mål med politisk accept


Der skal inden et offentligt IT-projekt etableres, skabes enighed om de
overordnede mål og beskrives hvorledes disse mål forankres i det politiske
system med en accept.


7. Professionel projektstyring


En fast etableret styregruppe på højt organisatorisk niveau etableres
omkring ethvert projekt. Her sikres en dialog, der skaber en høj grad af
professionalisme i projektets forberedelse og gennemførelse.


8. Standardkontrakter og udbudsregler


Der gennemføres en revision af standardkontrakter for offentlige
IT-projekter. Dette materiale består af standardkontrakter med tilhørende
bilagsmateriale, der kan modificeres i forhold til karakteren af det enkelte
IT-projekt.


9. Valg af system


Valget mellem et standardsystem og udvikling af et mere eller mindre
skræddersyet system, skal være begrundet i projektets specifikke krav til
løsningen. Ved valget skal følgende prioritering benyttes:


1. Genbrug af et eksisterende, velfungerende system


2. Anskaffelse af et standardsystem


3. Specialudvikling af en løsning


10. Organisatorisk implementering


Implementeringsfasen er afgørende for IT-projekters succes. Projektledelsen
skal sikre, at der sker en forsvarlig undervisning af de medarbejdere, der
skal bruge det nye system. Men nok så vigtig er det, at den organisatoriske
tilpasning bliver gennemført i organisationen.


Af Allan Bo Rasmussen, Fagrådet for Organisation og IT

Dansk Dataforening




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Jobindex Media A/S
    Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

    Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

    20. august 2024 | Læs mere


    Det Digitale Produktpas

    Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

    21. august 2024 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2024

    På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

    27. august 2024 | Læs mere