Microsofts kontroversielle tv-reklame for Xbox-konsollen må ikke længere vises på britisk fjernsyn. Reklamefilmen starter med billedet af et nyfødt barn, som flyver gennem et vindue og hurtigt bliver ældre, indtil han falder skrigende ned i en grav som en gammel mand.
Dét var for meget for det britiske tv-publikum, og tilsynsmyndigheden Independent Television Commission (ITC) fortæller at man har modtaget flere end 100 klager over reklamefilmen. ITC har nu reageret på klagerne og udstedt et forbud mod Xbox-reklamen.
Microsoft stiller sig uforstående og forklarer at reklamefilmen blot skulle illustrere budskabet: "Livet er kort. Leg mere". Softwarefirmaet undskylder samtidig overfor alle, som har følt sig stødt af reklamen.
ITC skriver i sin begrundelse at "mandens skrig antyder en traumatisk oplevelse, som, sammen med påmindelsen om at livet er kort, er med til at gøre den endelige scene mere chokerende".
Det ventes at tv-reklamen fortsat vil blive vist i de britiske biografer, som ikke falder under ITC's tilsyn.
Det er ikke første gang at Microsoft har problemer med sin markedsføring. Sidste år måtte firmaet tilbagekalde en lidt for sexet reklamevideo for Office XP.
Den forbudte reklamefilm for Xbox kan stadig ses hos internet-tjenesten PlayMore på nedenstående adresse.
Links:
Læs også: