I den græske myte er Pandoras æske fyldt med sygdom og ondskab. I virkelighedens verden er det millioner af dejlige dollarsedler, der knitrer i jukeboksen.
I hvert fald bruger Pandora, den populære radiotjeneste til musik-streaming, halvdelen af alle deres indtægter på at betale rettighedsafgifter til musikere og sangskrivere.
Det viser deres egne papirer, efter firmaet har lanceret et børsprospekt, skriver paidContent.org.
Pandora afspillede en milliard timer i oktober, november og december sidste år. Det er en femdobling i forhold til for to år siden. Det betyder også, at Pandora må betale en masse penge til kunstnerne, der ejer rettighederne til sangene.
I alt betalte Pandora sidste år 248 millioner kroner til rettighedshaverne i de tre første kvartal sidste år. Det var lidt over halvdelen af omsætningen. Det er dog en mindre andel i forhold til forrige år. I 2009 betalte Pandora 124 milllioner kroner til rettighedshaverne, hvilket udgjorde 60 procent af omsætningen.
Pandora skriver, at de regner med at nå break even hen imod slutningen af 2012. Det har altså lange udsigter at tjene penge på at streame musik på lovlig vis.
Pandora er en moderne form for radio, der streamer over internettet. Det er muligt at lytte til forskellige genrer og tage udgangspunkt i specifikke kunstnere. Tjenesten er altså også en god metode til at lære ny musik at kende, fordi man bliver præsenteret for et udvalg af kunstnere, som minder om ens favoritter. Tjenesten tjener penge på betalings-brugere og reklamer, som kommer mellem sangene, for gratis-brugere.
Pandora blokerede for fire år siden, i maj 2007, for deres internationale lyttere med en blokade af IP-adresser uden for USA. Det vil sige, at danske lyttere kun kan få adgang til tjenesten med krumspring, eksempelvis en proxy-adresse eller VPN-kanal.
Streaming-tjenesten ønsker at lancere sig globalt, men det er en udfordring, eftersom lovene omkring ophavsretsbeskyttelse er vidt forskellige fra land til land.
Pandora har 80 millioner brugere. Hvis alle reelt er amerikanere, svarer det til, at en ud af tre amerikanske internetbrugere har oprettet en konto hos internetradioen, skriver paidContent.org.