Selv vil IBM først i løbet af næste uge fortælle, hvad der gik galt, da flere af Danmarks største virksomheder i onsdags mistede deres it-systemer i et omfattende og langvarigt nedbrud.
Men ifølge kilder med kendskab til interne IBM-forhold var det en core switch, der var den umiddelbare årsag til nedbruddet.
Det var tilsyneladende primært IBMs datacenter i det gamle DM Data på Prøvestensvej i Brøndby, der var berørt af nedbruddet.
Ifølge ComONs kilder var den ekstra core switch, som skulle tage over ved svigt af den primære enhed, ikke dimensioneret tilstrækkeligt. Det skabte en kæderaktion, der fik hele datacentrets back bone lagt ned. Backbonet i Brøndby-centret er ikke dubleret, siger kilderne, hvilket var årsagen til, at nedbruddet fik alvorlige og omfattende konsekvenser for flere store virksomheder, der har outsourcet driften af deres it-systemer til IBM. Det betød igen, at der kom mangel på mælk i mange danske butikker, og det fik Carlsberg til at miste kontrollen med øl-distributionen i hele Europa gennem det meste af dagen for nedbruddet.
IBM driver tre datacentre i Danmark. Ud over det tidligere DM data i Brøndby forefindes der centre i Ejby i Glostrup og i Skejby ved Århus.
Ind til videre har IBM Danmark kun udsendt en yderst kortfattet email-meddelelse, hvori man konstaterer, at nedbruddet fandt sted, og at det var beklageligt.
Ifølge pressechef Carsten Grønning har IBM dog løbende holdt de berørte kunder orienteret i takt med at analyse-arbejde med at kortlægge den såkaldte root cause er skredet frem.
Den orientering har dog ikke virket tilfredstillende alle steder:
»Den foreløbige redegørelse, vi har fået, er ikke fyldestgørende. De ved ikke, hvorfor det gik galt, men hvorfor skal det tage så lang tid at identificere problemet og gøre noget ved det?« spørger Carlsbergs it-direktør Lars Krejberg i Jyllands-Posten i dag.
Ifølge Børsen har IBM tilkaldt Cisco-eksperter for at analysere nedbruddet, men derudover kan avisen ikke oplyse yderligere tekniske detaljer om sagen, da IBMs lokale danske ledelse har fået mundkurv på.
Ifølge flere aviser overvejer en række af IBM's outsourcingkunder nu, hvorvidt eksisterende kontraktforhold skal forlænges.
I en email til ComON skriver pressechef Carsten Grønning, at selskabet ikke kan gå i detaljer omkring kunder eller nedbruddet:
"Vi undersøger forløbet indgående. Vi arbejder med globale teams på en analyse af, hvordan fejlen kunne opstå, og hvordan vi kan forhindre, at det sker igen. Vores top fokus er i den sammenhæng dialogen og samarbejdet med vores kunder," lyder meldingen.
____________________________________________