Selv om de fleste helt ignorerer bannerreklamerne på diverse websites, så efterlader de alligevel et godt indtryk. Det fastslår juni-nummeret af det amerikanske forbrugertidsskrift "Journal of Consumer Research".
Den nye research slår fast, at man ved at se en bannerreklame gentagende gange får en positiv opfattelse af produktet, også selv om man ikke klikker på reklamen.
Det viser sig dog også, at en kritisk genovervejelse kan få den positive vurdering til at forsvinde fuldstændigt.
Den nye research er baseret på et forsøg, hvor en gruppe studerende blev sat til at læse et essay fordelt på flere websider med den forudsætning, at de bagefter ville blive spurgt om indholdet. I stedet blev de spurgt om bannerreklamerne for et fiktivt produkt opfundet til lejligheden. De forskellige grupper af studerende i testen blev udsat for reklameringen et varierende antal gange.
De studerende blev derefter delt i grupper, der skulle give henholdsvis positive og negative indtryk af det fiktive produkt.
De positive studerende svarede med stigende begejstring jo flere bannerreklamer for produktet, de havde været udsat for.
Blandt kritikerne havde antallet af gange, de havde set bannerreklamen, derimod ingen indflydelse på deres holdning.
Der er dog også dårligt nyt for sælgere af bannerreklamerne. Undersøgelsen viste nemlig også, at den positive oplevelse forsvinder med det samme, hvis den drages i tvivl. Også selv om argumentet for tvivlen er helt forkert.