Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen.

TDC's køb af Onfone giver kunderne problemer

Overflytning til TDC har været en træls omgang for mange Onfone-kunder, efter Onfone er blevet købt af TDC.

Det har ikke været uden problemer at flytte cirka 200.000 Onfone-kunder fra Telenor til TDC's mobilnet. 

Nogle kunder er blevet faktureret forkert, mens ventetiden i kundeservice i en periode har været lang. 

Et kig på hjemmesiden TrustPilot.dk, hvor forbrugere anmelder virksomheder, viser, at flere kunder har oplevet problemer, efter Onfone begyndte at flytte sine kunder over i TDC-nettet.
 
Onfones administrerende direktør, Morten Strunge, erkender, der har været problemer.
 
"Vi har haft nogle små problemer undervejs, og når vi flytter så mange på én gang, så rammer det jo bredt, hvis der er et problem. Men vi har løst alle de problemer, der har været, og de fleste blev løst for et par uger siden," siger han.  

Udover at kunderne flyttes over i et andet net, så skal de også flyttes over på en anden it-platform.
 
Opkøbt af TDC
TDC købte i maj Onfone for omkring 300 millioner kroner, og efterfølgende har Onfone iværksat en proces med at flytte alle kunderne over i TDC's mobilet i stedet for Telenors, hvor Onfone hidtil har lejet sig ind.
 
Flytningen betyder, at kunderne skal skifte SIM-kort, og det har blandt andet affødt en lang række spørgsmål fra kunderne, som derfor har presset kundeservice. For at nedbringe ventetiden har Onfone ansat 35 ekstra medarbejdere.
 
"Der var lang ventetid på kundeservice, men nu er vi nede på omkring to minutters gennemsnitlig ventetid, og mails besvares inden for 24 timer," fortæller Morten Strunge.
 
En af de andre ting, som kunderne brokker sig over på TrustPilot.dk er fejlfakturering. Det skyldes ifølge Morten Strunge, at systemet har haft svært ved at håndtere "Onfone til Onfone", hvor Onfone-kunderne kan ringe gratis til hinanden.
 
"Man ringer jo gratis fra Onfone til Onfone, og hvis man var flyttet over til TDC's net og ringede til en, der stadig var på Telenors net, så kunne billing-systemet ikke taksere det til nul kroner. Alle disse takster har vi efterfølgende måttet gå igennem, og vi har kompenseret kunderne fuldt ud," forklarer han.
 
Trods problemerne har Onfone stadig 7,7 af 10 på TrustPilot.dk, hvilket rangerer selskabet som "godt".

Hård konkurrence

Morten Strunge melder, at flytningen er forløbet "uden unormal afgang af kunder".
 
"Det er gået overraskende positivt. Vi melder ikke nogen tal ud lige nu, men der kommer nogle tal på det, når migreringen (flytningen, red.) er afsluttet," siger direktøren.
 
Telenors lavprisselskab CBB har på det seneste kørt en aggressiv kampagne for at lokke kunder til og dermed fastholde Onfone-kunder i Telenors mobilnet.
 
"Det er ikke noget, som vi har mærket til, og det er selvfølgelig skidt for dem," fortæller han.

Morten Strunge fortæller, at Onfone flytter 7.000 kunder dagligt, og at hele flytningen er afsluttet om "en lille måneds tid". Det er nogenlunde samtidig med, at CBB's nuværende kampagne udløber - den udløber 27. september.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere