Den intensive priskrig, der har huseret på det danske mobilmarked, er ved at stilne af.
Det vurderer i hvert fald TDC's koncernchef, Henrik Poulsen.
"Der er ingen tvivl om, at det samlede aktivitetstryk i markedet er gået ned her i de seneste tre til fire måneder i forhold til slutningen af sidste år samt starten af i år. Noget af trykket er taget af," siger topchefen.
Priskrigen var mest blodig omkring årsskiftet, da Onfone efter at have presset priserne også lancerede data i sine mobilpakker med samtaleminutter og fri sms til en fast pris.
Onfone sugede kunder til sig i årets første måneder, hvor de tre største teleselskaber, TDC, Telenor og Telia, alle fremlagde regnskaber, der var negativt præget af priskrigen.
Til sidst endte det i maj med, at TDC opkøbte Onfone, men Henrik Poulsen tvivler på, at det alene er købet af Onfone, som har lagt en dæmper på priskrigen.
"Jeg tror, at det er et spørgsmål om, at de forskellige operatører i markedet kollektivt begynder at indse, at vi er nødt til at finde en anden tilgang til markedet, hvis det her marked på langt sigt skal udvikle sig til noget holdbart og sundt," fortæller han.
Slut med tilskud
Tre af operatørerne, TDC, Telenor og Telia, er også begyndt at lægge deres salgsmodeller af telefoner om. De har alle skruet ned for de abonnementer, hvor kunder får tilskud til deres nye mobil. I stedet køber flere kunder nu telefonerne på afbetaling.
"For os er det selvfølgelig en mulighed for at reducere den samlede investering i akkvisisation af mobilkunder, og på den måde er det kollektivt for industrien en mulighed for at få en lille smule af det tabte hjem, for vi har sat milliarder af kroner over styr på selve priskrigen, og her kan vi vinde en lille del af det tilbage igen. Det er en elegant løsning," siger Henrik Poulsen.
50 til 60 procent af TDC's solgte smartphones er nu med afbetalingsordninger.
Telenors topchef, Jon Erik Haug, tog det første skridt, da han i april meldte, at selskabet ville gå over til afbetaling i stedet for tilskudsmobiler, som teleselskaberne kun har seks måneder til at tjene hjem igen, da loven kun tillader seks måneders binding.
Hentede kunder
TDC hentede i april, maj og juni 29.000 nye mobilkunder, mens konkurrenterne Telenor og Telia tabte henholdsvis 1.000 og 4.000 kunder.
"De forskellige brands hver især har bidraget rigtig godt, og vi har stået godt imod med vores TDC-brand. Vi har haft god vækst i M1, og Telmore har også bevist sin styrke i det her marked. Vi har ikke mindst haft en pæn udvikling i vores erhvervsforretning, hvor vi vores kundetal også er vokset," forklarer Henrik Poulsen.
Trods de flere mobilkunder er omsætningen i mobilforretningen for privatmarkedet faldet. Men TDC-koncernchefen er tilfreds.
"Mobilforretningen kommer rigtig, rigtig flot igennem den konkurrencesituation, som vi har stået i," siger Henrik Poulsen.
Under priskrigen har mange kunder valgt at skifte deres abonnementer hos de traditionelle varemærker TDC, Telenor og Telia til lavprisselskaberne. Hos TDC er de skiftet til varemærker som Telmore og M1.
"Det er klart, at ARPU'en (omsætning per kunde, red.) falder på grund af det her skifte fra TDC-brandet til online-brands, og de prisfald, der har været, filtrerer sig stadig ind i vores tal, og det vil de til dels også gøre fremadrettet," fortæller han.
Noget af den tabte omsætning kan dog blive opvejet af, at flere kunder køber smartphones og dermed også tilkøber datapakker, vurderer han.