Det tredjestørste teleselskab i Danmark, Telia, har igennem længere tid tabt kunder.
Og årets andet kvartal var ingen undtagelse, om end frafaldet er knap så massivt, som da mobilkrigen drevet af Onfone var på sit højeste.
Telia havde således 4.000 færre kunder ved udgangen af juni end ved udgangen af marts. Dermed taber teleselskabet, der også omfatter Call Me, kunder for femte kvartal på stribe.
Teleselskabet havde 30. juni i alt 1.424.000 kunder, hvoraf 187.000 af dem var taletidskort-kunder. Telia kan glæde sig over, at kunderne taler lidt mere i telefon, men alligevel er omsætningen per kunde faldet.
Mobilforretningen oplevede et fald i omsætningen på 4,3 procent målt i danske kroner, men da regnskabet offentliggøres i svenske kroner, og der har været et valutaudsving, så er omsætningen i regnskabet anført som uændret.
Dermed fastholder Telia i årets andet kvartal en omsætning på 1,392 milliarder svenske kroner svarende til 1,12 milliarder danske kroner.
Resultatet af driften før særlige poster, renter og skat, EBITDA, endte på 218 millioner danske kroner, hvilket er en forbedring på otte procent.
Telias bredbåndsforretning oplevede en svag vækst og omsatte i årets andet kvartal for 187 millioner kroner.
Fyrede direktør
Regnskabet indikerer, at administrerende direktør Søren Abildgaard næsten har fået stabiliseret kundeflugten. Han blev i januar indsat som ny topchef i firmaet, efter at Jesper Brøckner blev afskediget som administrerende direktør.
Den øverste chef for mobilforretningen i TeliaSonera-koncernen, Håkan Dahlström, var utilfreds med udviklingen i Telia-forretningen. Telia havde tabt mobilkunder, mens datterselskabet Call Me havde vundet frem.
Netop derfor valgte Håkan Dahlström at ansætte Søren Abildgaard, da han var manden, der stod i spidsen for Call Me og dermed også lavprisselskabets fremgang.
Se TeliaSoneras regnskab her.
Computerworld følger op med et interview med Telia-topchef Søren Abildgaard.