Læs også:
CSC-fejl sender Skats sikre e-mail system i sort
Skat holder daglige møder med CSC: Vi er bekymrede
CSC-konflikten giver nu kæmpe problemer for Skat
Den langvarige arbejdskonflikt mellem CSC og Prosa forsinker et længe ventet it-system hos Skat, som skal gøre det muligt for bilforhandlere at slippe for køen på motorkontoret ved selv at ind- og omregistrere biler via nettet.
"Indtil for en måned siden fulgte vi egentlig tidsplanen. Men det var en meget stor andel af CSC's team som arbejdede med Debitor Motoren, som blev ramt af strejken," siger Thomas Fredenslund, der er projektdirektør hos SKAT.
Han fortæller, at CSC under strejken fra den 1. juni fandt nye kræfter til projektet, men at arbejdet er gået i stå i perioden.
Andre leverandører er klar
It-systemet hedder Debitor Motoren og er et opkrævnings- og betalingssystem, som bliver udviklet hos CSC for mere end 200 millioner kroner henover kontraktperioden.
Der er tale om et SAP-produkt, som Skat kommer til at bruge som infrastruktur på afregningsområdet.
CSC-systemet skulle sammen med det allerede færdigudviklede Køretøjsregisteret til omkring 125 millioner kroner fra firmaet Netcompay fra den 3. oktober gøre det muligt for bilforhandlerne at registrere køretøjer online.
Thomas Fredenslund fortæller, at Køretøjsregisteret faktisk allerede er færdigudviklet, men at SKAT ikke kan tage løsningen i brug, før Debitor Motor, som CSC udvikler, er på plads.
"Helt konkret har strejken gjort, at vi er forsinket på den del. Og det betyder, at vi flytter det tidspunkt, hvor vi tager systemet i brug," siger Thomas Fredenslund
Derfor må bilforhandlere og SKAT nu vente yderligere fire uger, fra den 3. til den 31. oktober, før det bliver muligt at om- og indregistrere køretøjer online.
Thomas Fredenslund vurderer, at motorregistreringens to projekter samlet set løber op i omegnen af en halv milliard kroner.
Skal bruges flere steder
Imidlertid er det meningen, at CSC-systemet skal genbruges til en lang række andre opgaver omkring betaling og opkrævning hos SKAT.
"Det er en generel løsning, hvor motorområdet er den første del, som sluses igennem løsningen," siger Thomas Fredenslund.
Han fortæller, at SKAT endnu ikke har forholdt sig til spørgsmålet om bod i forhold til forsinkelsen hos CSC.
"Kontrakten åbner mulighed for det, men det er ikke noget, vi har forholdt os til," siger han til Computerworld.