Læs også:
Office 365 - Nu må det briste eller bære for Microsoft
Sådan fungerer Microsofts Office 365 i skyen
Cloud computing: Sådan fungerer det
Microsofts lancering af Office 365 med cloud-versioner af Office, SharePoint, Exchange og Lync sparker for alvor gang i krigen om cloud-kunderne.
På markedet for online-kontorpakker og -samarbejdsløsninger er Google Microsofts primære konkurrent.
Begge virksomheder kan have fordele i forhold til hinanden, vurderer IDC-analytiker Anders Elbak.
"Der findes virksomheder, der vælger cloud, fordi det er en måde at fravælge Microsoft på. Det er ikke så stort et antal, men de findes," siger Anders Elbak og peger dermed på en Google-fordel.
Microsoft står bedst
Det ændrer dog ikke ved, at Microsoft ifølge IDC-analytikeren har fordele, der samlet set overstiger Googles.
"Det er kendte Microsoft-produkter, og de fungerer. Så selvom Googles løsning selvfølgelig også fungerer, så er det umiddelbart lettere at flytte til Microsofts cloud-løsning, fordi det ligger tættere på det, man kender i forvejen."
"Og så har Microsoft også en fordel i integrationen med de øvrige programmer som SharePoint og Lync. Selvom Google også har noget SharePoint-lignende i deres løsning, har de ikke rigtig noget at byde ind med på enterprise-niveau," lyder det fra Anders Elbak.
Med Office 365 får man blandt andet adgang til hostede versioner af SharePoint og Lync, mail i skyen i form af Exchange med 25 gigabyte lagerplads og Office Web Apps, der giver mulighed for at se og redigere dokumenter i browseren.
I modsætning til Googles cloud-løsning er det dog samtidig hensigten, at man også skal installere til traditionelle Office-pakke lokalt - den er så integreret med cloud-løsningerne.
Så selvom de to virksomheders løsninger på overfladen minder en del om hinanden, er der alligevel ganske markante forskelle, mener Anders Elbak.
Læs også:
Office 365 - Nu må det briste eller bære for Microsoft
Sådan fungerer Microsofts Office 365 i skyen
Cloud computing: Sådan fungerer det
Så stor er interessen blandt danske virksomheder
Fælles for begge virksomheder er dog, at de har gode muligheder for at sælge deres løsninger til danske virksomheder.
IDC undersøgte i maj måned cloud-stemningen i det danske erhvervsliv.
Konklusionen var, at 75 procent af virksomhederne forventer, at de om tre til fem år anvender cloud computing i et eller andet omfang.
I dag er det kun omkring 25 procent af de danske virksomheder, der anvender cloud-løsninger.
"Så generelt forventer vi, at der kommer til at ske utroligt meget på denne her front," siger Anders Elbak.
Ikke nødvendigvis penge at spare
Anders Elbak tilføjer, at Microsofts udfordring bliver at overbevise eksisterende kunder om, at de nu skal flytte til cloud-løsningen.
Selvom abonnements-modellen umiddelbart kan virke tiltalende, er den ikke nødvendigvis billigere end de nuværende betalings-modeller.
"Nogle vil kunne spare, men der vil sikkert også være nogen, der kommer frem til, at det ikke kan betale sig økonomisk," forklarer han.
"Det er dog også sjældent, at det kun er omkostningerne, der gør, at en virksomhed begynder at se på cloud. Det handler mere om fleksibilitet og om, at man betaler efter forbrug, hvilket betyder, at man undgår overraskelser."
"Man skal se cloud i en lidt bredere betragtning, og så tror jeg også, at det i mange tilfælde vil give mening," siger IDC's Anders Elbak.