Google lancerer en stor social tjeneste, der er modelleret direkte efter Facebook og bygger på nøjagtigt samme principper som Facebook, skriver Financial Times.
Google har tidligere uden held forsøgt at angribe Facebook - blandt andet med sociale tjenester, der har taget udgangspunkt i Gmail-tjenesten.
Den nye tjeneste, der kommer til at hedde Google+, signalerer nu en ny strategi, i det tjenesten skal stå som en selvstændig tjeneste.
I første omgang til Google+ i vanlig Google-stil kun være tilgængelig via særlige invitationer. Det er en fremgangsmåde, som Google tidligere har anvendt ved store lanceringer.
Styr på privacy
Google undgår ganske vist behændigt at nævne Facebook som inspirationskilde.
Selskabet lægger dog ikke skjul på, at Google+ sigter efter at tiltrække brugere fra Facebook - ikke mindst ved at fokusere på blandt andet privacy, som har været et kritikpunkt blandt Facebook-brugere.
Ifølge Financial Times tvivler analytikere på, at Google vil være i stand til at lokke særligt mange brugere fra Facebook og over på Google+.
"Google+ tegner til at få større succes end Google tidligere initiativer på området, men det vil nok stadig blive en begrænset succes, som næppe vil komme til at true Facebook," siger Josh Bernoff fra Forrester Research til avisen.