Artikel top billede

Ung iværksætter: Derfor bruger jeg Twitter

26-årige Søren Therkelsen har ved hjælp af Twitter fået en bunke københavnere til at åbne deres døre for en flok amerikanere, som de aldrig før har mødt.

I sidste uge sendte 26-årige Søren Therkelsen et såkaldt tweet ud på det sociale netværk Twitter.

Han søger overnatningssteder i en hel uge til 50 amerikanske iværksætter fra Silicon Valley, der i september skal aflægge København et besøg.

I beskeden skriver han:

"DANSKE IVÆRKSÆTTERE: Vil du have Silicon Valley til København"

Søren Therkelsen tilføjer desuden et link, hvor folk kan tilmelde sig og afslutter med opfordring: Please RT.

RT betyder retweet og er en opfordring til, at folk videresender hans besked.

Mindre end tre dage senere har Søren Therkelsen fået 67 sovepladser.

Det kan gå viralt

Søren Therkelsen arbejder for det statsligt finansierede Innovation Center Denmark i Californien. Her arbejder han med at bygge bro mellem danske iværksættere og amerikanske investorer og iværksættere fra Silicon Valley-området.

Han har også selv iværksætter-erfaring og har været med til at arrangere det danske iværksætter-arrangement Startup Weekend, ligesom han også har været involveret i arrangementet Startup Bootcamp.

PC World Business Center fanger Søren Therkelsen på Skype fra hans lejlighed i San Francisco, der dagen før var hjemsted for en mindre fest.

Her forklarer han med en lettere rusten stemme, at selv om han endte med 67 overnatningspladser, var hans plan i første omgang blot at skaffe 10 pladser til de amerikanske iværksættere.

"Men der skete det, at lortet gik viralt, som det nogle gange er tilfældet på Twitter," siger han.

Han forklarer, at det netop er Twitters store styrke, at det er utroligt let at sætte en bølge i gang, hvor dit budskaber spreder sig med lysets hast fra bruger til bruger.

Søren Therkelsen har også tidligere brugt Twitter til at promovere arrangementet Scaleit, hvor danske it-iværksættere blev inviteret til Silicon Valley for at mødes med amerikanske investorer.

Her valgte han at producere en hjemmeside, der beskriver projektet, og sende et tweet med linket ud.

Kan alle bruge Twitter til deres forretning?

"Vi fik kun omkring 2.000 besøgende på hjemmesiden, men det førte alligevel til ansøgninger fra 40 forskellige iværksætter-virksomheder. Det vil sige, at vi har ramt spot-on ned i målgruppen, " siger han. 

I Danmark har Twitter et ret begrænset antal brugere. Men når det alligevel kan lade sig gøre at sprede et budskab på denne måde i Danmark, skyldes det, at det er en ret specifik gruppe, der er til stede på Twitter, mener Søren Therkelsen. 

"Og netop iværksættere, som jeg henvender mig til, fylder meget på Twitter. Derfor spreder budskabet sig ret hurtigt, når jeg henvender mig direkte til dem og opfordrer dem til at retweete," siger han.

Twitter ikke for alle

Derfor er Twitter heller ikke en oplagt platform, hvis din virksomheds målgruppe ikke matcher den typiske Twitter-bruger. 

I øjeblikket er der et sted mellem 20.000 og 40.000 danske Twitter-brugere, hvoraf langt fra alle aktive. Til sammenligning er antallet af aktive danskere på Facebook på mere end 2 millioner.  

Søren Therkelsen vurderer, at den typiske Twitter-bruger i Danmark er en mand i 30'erne, der er relativt højtuddannet og har en forholdsvis stor interesse i ny teknologi. 

"Derfor er det min oplevelse, at du skal henvende dig ret specifikt til netop den målgruppe og gå i dialog med den, hvis du vil have gennemslagskraft på Twitter i Danmark. Jeg tvivler på, at du vil få en særlig stor effekt, hvis du er en selvstændig håndværker og tweeter om, at du nu har tilbud på fire brædder og et søm," siger han. 

Er Twitter på vej frem i Danmark?

Udbredelsen af Twitter er relativ stor i de engelsk-sprogede lande, men spørgsmålet er, om Twitter kan vinde en tilsvarende udbredelse i Danmark?

En faktor, der kan spille ind, er, at der er tegn på, at konkurrenten Facebook, der i Danmark nærmest er synonym med begrebet 'socialt netværk', begynder at opleve faldende brugertal i de lande, der først tog Facebook til sig. 

En anden faktor kan være, at Twitter - i modsætning til Facebook - vil blive stærkt integreret i den kommende udgave af Apples styresystem til iPhone og iPad, iOS5. 

Men Søren Therkelsen mener ikke, at Facebook og Twitter behøver at være hinandens modsætning.

Selv bruger han både Twitter og Facebook. Men på hver sin måde.

Hans kommunikationen på Facebook har ofte mere privat karakter, mens hans kontakter på Twitter ofte er mere professionelle og består af, hvad han beskriver som "relationer i den lidt mere løse ende." 

"Men jeg beskæftiger mig jo med iværksætter-verdenen, som i høj grad er en livsstil, hvor både det professionelle og private smelter sammen. Jeg forsøger dog altid at holde en professionel attitude på Twitter. Jeg tweeter eksempelvis ikke om, at nu sidder jeg og drikker en kop kaffe," siger Søren Therkelsen. 

Men til gengæld kan han godt finde på at tweete om det, hvis han har læst en god artikel eller sidder til en interessant konference.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere