Siden Roskilde Festival slog dørene op for festglade musikelskere tilbage i 1971, har det sociale været en grundpille på den festival, der sidenhen blev Danmarks største.
De senere år er der dog sket et markant skifte, så oplevelser og udskejelser ikke kun bliver delt over lunkne øl og campingstole, men også i det digitale univers.
Udviklingen afspejles i firmaet Robocats bidrag til Roskilde Labs app-konkurrence, som de nu kan kalde sig vindere af med app'en, "Roskilde the Unofficial guide", der kan betegnes som et socialt netværk omkring billeder fra festivalen.
Vær med til billed-festen
Specielt en funktion i "Roskilde the Unofficial guide" har givet stor opmærksomhed. Det er en funktion inde i applikationen, der gør det muligt at tage billeder fra festivalen og bagefter dele dem i én stor, fælles billedstrøm, hvor der er muligt at kommentere på andres billeder eller komme med et billedsvar.
"I år besluttede vi os for at benytte muligheden for at bygge vores nye billedservice x.dk, som vi i hemmelighed har arbejdet på det sidste halve års tid, ind i app'en," forklarer Michael Flarup, der er en af mændene bag it-firmaet Robocat.
Samtidig kan brugerne geo-tagge deres billeder, så andre brugere kan finde frem til det sted, hvor de bedste fester, koncerter og happenings finder sted.
Gennem app'en opretter festivaldeltagerne en profil, og dermed er der skabt grundlag for et socialt netværk omkring Roskilde Festival baseret på billeder.
Ud over denne funktion indeholder applikationen også et program over musikken på festivalen med detaljer og billeder
af kunstnerne samt en mulighed for lave din egen kalender med det du skal se - og meget mere.
Ideen startede sidste år
Grundlaget til applikationen startede allerede sidste år, da drengene i Robocat ikke var tilfredse med den officielle Roskilde-app.
"Så cirka halvanden uge før festivalen besluttede vi os for at sætte os ned og smide et alternativ sammen," forklarer Michael Flarup fra Robocat og uddybber:
"Vi brugte fire meget lange dage på at stykke vores bud sammen på en fed festival-app, og fik stablet en lille undergrundsbevægelse på benene i form af website og facebook-side."
App'en faldt i god jord hos festivalgæsterne og bredte sig hurtigt under festivalen. Da festivalen var slut havde den fået mere end 9.000 downloads og en højrere rating end den officielle app.
Dermed var Robocat-drengene også motiverede til at deltage i Roskilde Labs udviklerkonkurrence i år, men målet har ikke været at konkurrere mod den officielle app.
"Vi laver vores bud på de ting, vi syntes er vigtige i en festival-app og har eksempelvis ikke kort over pladsen og mange af de andre festival relaterede informationer, vejr, officielle nyheder og så videre," forklarer Michael Flarup.
I stedet har de valgt at koncentrere sig om nogle få centrale funktioner og gøre dem så gode som muligt.
I år har det taget cirka to uger at udvikle applikationen, dog er der brugt lang tid på det foregående arbejde med billedservicen x.dk, som Robocat-drengene vil gøre til en ny måde at dele billeder på.
Du kan se billeder taget med "Roskilde the unofficial Guide" på dette website: Roskildeapp.com