Artikel top billede

Derfor er Facebook snart mere værd end Cisco og HP

ComputerViews: Facebooks markedsværdi nærmer sig 500 milliarder kroner - langt mere end både selskabets omsætning og indtjening kan forsvare.

Læs også: Microsoft har mistet grebet - faldet er brat og kontant.

Facebook er på vej mod en børsnotering, og selv om noteringen meget vel først vil finde sted om et års tid, er investorerne allerede nu fyr og flamme.

Amerikanske CNBC skabte stor opmærksomhed for nylig med meldingen om, at Facebook har kurs mod en børsnotering i første kvartal af 2012.

Værdifastsættelsen af Facebook vil med den nuværende interesse kunne komme til at ligge på mere end 100 milliarder dollar.

Det svarer til mere end 500 milliarder kroner - altså 500.000 millioner kroner - hvilket vil katapultere selskabet op blandt de allermest værdifulde i hele den globale it-industri, hvor Apple ligger i toppen, IBM ligger som nummer to, og Microsoft er nummer tre. Deres værdier kan du læse mere om her.

En værdifastsættelse på 100 milliarder dollar vil således gøre Facebook mere værd end selskaber som HP, Cisco og Canon.

Facebook har egentlig ikke brug for kapital, så børsnoteringen handler alene om at give de nuværende under 500 aktionærer - heriblandt mange ansatte - en mulighed for at sælge deres aktier og score kassen.

Investorer er sultne

Den kraftigt stigende pris skyldes massiv interesse fra investorer, hvor både gunslingere og mere konservative investorer i en krisetid med få succeshistorier på aktiemarkedet er sultne og på jagt efter den næste guldkalv.

Her er Facebook for tiden blandt de mest oplagte bud på en virksomhed, der på kort tid vil kunne kaste voldsomt mange penge af sig for den risikovillige investor.

Interessen er ikke blevet mindre efter den guldrandede børsnotering af LinkedIn, hvor de udbudte aktier blev flået væk med så stor hast, at LinkedIn af markedet blev prisfastsat til 22,3 milliarder kroner.

Det var en ekstremt høj pris i forhold til alle kendte nøgletal. LinkedIn fik eksempelvis et overskud i 2010 på blot 80 millioner kroner. Facebook er tidligere blevet anslået til at runde en omsætning på 20 milliarder kroner i år.

Køb. Og sælg. Og sælg igen

For investorerne handler det imidlertid ikke om nuværende omsætning eller indtjening, men om aktiekursens potentiale.

De er alene interesseret i at kapitalisere på den interesse, som andre købere viser i aktien på grund af forventningen om, at der er krudt og vækstpotentiale i den.

Og disse andre købere er igen kun interesserede, fordi de forventer, at andre igen er interesserede. Og så videre.

Dette er den klassiske opskrift på opbygningen af en boble, der pumpes op uden forbindelse til den reelle værdi, men alene på forventningen om, at andre også tror på, at værdien vil stige.

Forskellen er imidlertid brugerne. LinkedIn har 100 millioner brugere. Facebook har 600 millioner, og antallet stiger hver eneste dag.

Som i en række andre opkøbs-tilfælde - Skype, YouTube, MySpace - er det antallet af brugere, der sandsynliggør, at der er potentiale i selskabets udvikling - også selv om man ikke lige på stående fod har et nøjagtigt vue over den nøjagtige forretningsmodel.

Med andre ord: Det er dig og mig og de muligheder, som vores færden på Facebook giver, der gør selskabet så mange penge værd. For vores data og vores interesse kan sælges. Igen og igen og igen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer