Læs også: Microsoft har mistet grebet - faldet er brat og kontant.
Facebook er på vej mod en børsnotering, og selv om noteringen meget vel først vil finde sted om et års tid, er investorerne allerede nu fyr og flamme.
Amerikanske CNBC skabte stor opmærksomhed for nylig med meldingen om, at Facebook har kurs mod en børsnotering i første kvartal af 2012.
Værdifastsættelsen af Facebook vil med den nuværende interesse kunne komme til at ligge på mere end 100 milliarder dollar.
Det svarer til mere end 500 milliarder kroner - altså 500.000 millioner kroner - hvilket vil katapultere selskabet op blandt de allermest værdifulde i hele den globale it-industri, hvor Apple ligger i toppen, IBM ligger som nummer to, og Microsoft er nummer tre. Deres værdier kan du læse mere om her.
En værdifastsættelse på 100 milliarder dollar vil således gøre Facebook mere værd end selskaber som HP, Cisco og Canon.
Facebook har egentlig ikke brug for kapital, så børsnoteringen handler alene om at give de nuværende under 500 aktionærer - heriblandt mange ansatte - en mulighed for at sælge deres aktier og score kassen.
Investorer er sultne
Den kraftigt stigende pris skyldes massiv interesse fra investorer, hvor både gunslingere og mere konservative investorer i en krisetid med få succeshistorier på aktiemarkedet er sultne og på jagt efter den næste guldkalv.
Her er Facebook for tiden blandt de mest oplagte bud på en virksomhed, der på kort tid vil kunne kaste voldsomt mange penge af sig for den risikovillige investor.
Interessen er ikke blevet mindre efter den guldrandede børsnotering af LinkedIn, hvor de udbudte aktier blev flået væk med så stor hast, at LinkedIn af markedet blev prisfastsat til 22,3 milliarder kroner.
Det var en ekstremt høj pris i forhold til alle kendte nøgletal. LinkedIn fik eksempelvis et overskud i 2010 på blot 80 millioner kroner. Facebook er tidligere blevet anslået til at runde en omsætning på 20 milliarder kroner i år.
Køb. Og sælg. Og sælg igen
For investorerne handler det imidlertid ikke om nuværende omsætning eller indtjening, men om aktiekursens potentiale.
De er alene interesseret i at kapitalisere på den interesse, som andre købere viser i aktien på grund af forventningen om, at der er krudt og vækstpotentiale i den.
Og disse andre købere er igen kun interesserede, fordi de forventer, at andre igen er interesserede. Og så videre.
Dette er den klassiske opskrift på opbygningen af en boble, der pumpes op uden forbindelse til den reelle værdi, men alene på forventningen om, at andre også tror på, at værdien vil stige.
Forskellen er imidlertid brugerne. LinkedIn har 100 millioner brugere. Facebook har 600 millioner, og antallet stiger hver eneste dag.
Som i en række andre opkøbs-tilfælde - Skype, YouTube, MySpace - er det antallet af brugere, der sandsynliggør, at der er potentiale i selskabets udvikling - også selv om man ikke lige på stående fod har et nøjagtigt vue over den nøjagtige forretningsmodel.
Med andre ord: Det er dig og mig og de muligheder, som vores færden på Facebook giver, der gør selskabet så mange penge værd. For vores data og vores interesse kan sælges. Igen og igen og igen.