Sådan vil Microsoft sparke Kinect ind i din stue
Microsoft afslørede den bevægelses- og stemmestyrede sensor til Xbox 360, Kinect, på sidste års E3-messe, men indtil nu har det været småt med gode spil, der virkelig udnytter fleksibiliteten. Det er på trods af, at Microsoft har solgt over 10 millioner eksemplarer af Kinect, og at sensoren således står i cirka hvert femte hjem, der har en Xbox 360 i stuen.
Vi fik at vide, at mulighederne for Kinect stort set var uanede, men det sidste års tid har vist, at teknologien i Kinect er sværere at implementere, end man umiddelbart skulle tro.
Amerikanerne har kunnet bruge Kinect til at styre musik- og filmafspilning på Xbox 360, men funktionaliteten har haft mange begrænsninger, og det er først med efterårets store softwareopdatering, at andre store lande kan se frem til at styre alle funktioner i Xbox 360 via Kinect.
Snakker du dansk?
Vi danskere må stadigvæk finde os i en halvbagt oplevelse, for Kinect forstår ikke dansk, og sensoren vil ikke lære sproget inden for overskuelig fremtid. Det er i alt fald udmeldingen fra Microsoft, der ikke kan eller vil fortælle, hvornår vi danskere kan begynde at give stemmekommandoer til spillekonsollen.
Hvad så med at snakke engelsk til Kinect, spørger du måske. Nej, det kan der ikke blive tale om, siger Microsoft, for det tager næsten lige så mange ressourcer at lære Kinect at forstå engelsk med dansk accent, som det tager at lære det danske sprog.
Men Kinect er trods alt ved at blive voksen, og det slog Microsoft fast med en række spændende spildemonstrationer ved sin mediebriefing på dette års E3-messe i Los Angeles.
Mest opsigtsvækkende er det kommende Tom Clancy's Ghost Recon Future Soldier, der lader dig inspirere, pille ved og skabe dine helt egne våben via en brugergrænseflade taget ud af filmen Minority Report.
Det blev også vist, hvordan Kinect kunne bruges til at lade dit gevær og endda sigte og skyde, men det er endnu uvist, hvor meget af denne funktionalitet, der finder vej til det endelige spil.
Se præsentationen af spillet her:
Stærk den er hos ham, kraften
Der lød også en lettelsens suk, da Microsoft viste det kommende Kinect Star Wars-spil, som vi fik en kort smagsprøve på ved sidste års E3-messe.
I år var der rent faktisk mulighed for at prøve en fem-minutters demo af spillet, hvor vi fik lov til at kæmpe med lyssværd og bruge "the force". Kinect Star Wars gør det dog soleklart, at selv om Kinect er i stand til at forstå større bevægelser, så kniber det stadigvæk med præcision og detaljer.
Man får en følelse af, at man skal bevæge sine kropsdele på bestemte tidspunkter og på bestemte måder, men Kinect er ikke i stand til at opfange nuancer, og man får derfor hurtigt en følelse af, at spillet i højere grad styrer én end omvendt.
Når det er sagt, er det stadigvæk en herlig oplevelse at få lov til at skære fjender midt over med lyssværd og kaste dem gennem luften og løfte store genstande med "the force."
Det står dog uklart, hvor rige muligheder der bliver for at bruge stemmekommandoer, og hverken Microsoft eller LucasArts var parate til at give detaljer.
Se præsentationen af spillet her:
Du kan scanne alting i 3D
De snakkelystne kan se frem til tredje og vistnok sidste kapitel i Mass Effect-sagaen, der giver dig rig mulighed for at udnytte stemmegenkendelsen i Kinect.
Når du skal træffe valg og føre samtaler, kan du blot tale til Kinect i stedet for at vælge imellem mulighederne med gamepad, og stemmekommandoerne kan også bruges i kampscenerne, hvor du vil kunne give ordrer til dine kammerater og fortælle dem, hvor og hvordan de skal angribe.
Se implementeringen af stemmekommandoer i Mass Effect 3 her:
Scan objekter i tre dimensioner
Der er selvfølgelig også nyt til det familieorienterede publikum, og Microsoft præsenterede både Kinect Disneyland Adventures og Kinect Sports 2.
I førstnævnte vil familiens mindste få mulighed for at hygge sig i Disneyland-universet, og der er angiveligt fri kontrol, så man kan bevæge sig rundt, som man lyster. Og det hele styres vel at mærke via Kinect. Kinect Sports 2 minder meget om originalen, men Microsoft har implementeret flere smarte bevægelseskommandoer.
Eksempelvis vil du i golf-spillet kunne få et overblik over den aktuelle bane ved at holde din hånd over øjnene.
Med Kinect Fun Labs leverer Microsoft endelig noget af den funktionalitet, der blev lovet i firmaets oprindelige reklamevideo for Kinect. Du vil nu kunne bruge Kinect til at lave en kopi af dit aktuelle udseende. Sensoren skanner ikke kun dine ansigtstræk og din frisure, men også det tøj du har på.
Du vil også kunne tage et hvilket som helst objekt og skanne det i 3D samt tegne i det aktuelle 3D-rum med dine fingre.
Kinect Fun Labs handler mere om at vise potentialet med Kinect end at skabe en decideret spiloplevelse, men lur os om der ikke hurtigt kan slås et par timer ihjel. Se demonstrationen af Kinect Fun Labs her:
Vi er der ikke endnu
Vi bliver også lovet Kinect-implementering i Forza Motorsport 4 og sportsspil som Madden NFL, PGA og FIFA, men igen kender vi endnu ikke detaljerne og bliver bedt om at vente på ekstra information senere på året.
Efter at have spenderet tre dage på E3-messen er mavefornemmelsen stadigvæk, at Kinect endnu ikke helt er nået dertil, hvor Microsoft (og vi) kan være helt tilfredse med totaloplevelsen.
Problemet er stadigvæk, at Kinect ikke leverer nok præcision og tilfredsstillende detaljegrad, og det skaber nogle gange en fornemmelse af manglende kontrol.
Den kedelige konklusion er, at vi endnu ikke ved, hvor godt Kinect opfører sig i efterårets kommende spil. Der er stort potentiale, men samtidig er det nok også en god idé med en ordentlig portion skepsis.