Artikel top billede

Telia sænker priserne for at holde på kunderne

Telia har lidt i den danske mobilkrig, men nu håber selskabets direktør, at en række nye tiltag kan fastholde kunderne.

En blodig krig på det danske mobilmarked endte måske onsdag.
 
TDC købte det uafhængige lavprisselskab Onfone, som det seneste års tid har presset mobilpriserne ned. Det er en udvikling, som har ramt alle de store teleselskaber.
 
Telia har blandt andet mistet en del kunder og omsætning, men nu går selskabet til modangreb med en ny strategi, der skal holde kunderne i butikken.
 
"Konkurrencen i markedet har ændret sig på det kraftigste, og kunderne har fortalt os og markedet, at prisbillig mobiltelefoni er vigtigere end subsidier på telefonerne. Og det er vi faktisk glade for, for vi lever ikke af at sælge telefoner, men af at sælge telefoni og gode løsninger," siger administrerende direktør Søren Abildgaard fra Telia.
 
Han har nu været Telia-direktør i 106 dage, efter at han tidligere på året afløste Jesper Brøckner på topposten i teleselskabet. Søren Abildgaards første opgave har været at analysere, hvorfor kunderne forlod Telia.
 
Kunder går efter lavpris
Analysen viser ifølge direktøren, at 55 procent af kundeafgangen skyldes prisen. Hovedparten af disse kunder forhørte sig hos Telia, om det var muligt at få et billigere abonnement, inden de opsagde abonnementet, fortæller Søren Abildgaard.
 
"Det er jo helt vanvittigt, at vi siger farvel til gode kunder, der er tilfredse med os, vores netværk, vores kundeservice og vores butikker, bare fordi vi ikke kan møde dem på prisen," siger han.
 
Telia har derfor valgt at gøre ligesom Telenor, der har sagt farvel til tilskud på mobilerne. Selskabet vil kun holde fast i tilskud, hvor der foreligger en kontrakt, der kræver det - såsom med Apple.
 
Trods Søren Abildgaard erkender, at prisen er hovedårsagen til, at kunderne forlader selskabet, så vil Telias mobilabonnementer fortsat ligge et niveau over lavprisselskaberne.
 
Hvordan kan det være, at I forventer at kunne holde på kunderne, når lavpristilbuddene stadig er i markedet?
 
"Det er, fordi vi skruer services, som er relevante for kunden, på. Eksempelvis vores udspil med data-roaming. Det kan du ikke få hos et lavprisselskab. Det samme med voice-roaming. Hvis du vælger at bosætte dig som dansker i Malmø, så kan du som almindelig privatkunde købe vores tillægsabonnement og så kan du tale til lokaltakst. Det kan ingen af lavprisselskaberne gøre." 

Som noget nyt tilbyder Telia nu, at kunder kan købe et tillægsprodukt til deres abonnement, hvor alle opkald i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Letland og Litauen bliver registreret som lokalopkald.

Han mener, at der fortsat vil være en efterspørgsel efter dyrere telefoni med ekstra tjenester modsat hos lavprisselskaber, hvor Telia har Call Me til at udkæmpe slagene i mobilkrigen.

"Det (Telia, red.) kommer ikke til at være helt så billigt som Call Me, for det har kun en parameter at slå på, og det er prisen, og det er det, som Call Me skal være god til. Vi har et brand, hvor der skal være andre ting inkluderet," siger han.
  
Data-roaming sænkes 
Torsdag sænker selskabet også prisen på data-roaming i Norden og Baltikum. Eksempelvis er det muligt at købe et dagsforbrug på 40 megabyte data for 60 kroner. Prisen er betydeligt højere end eksempelvis et dataabonnement inden for Danmark, men før kostede samme antal megabytes 400 kroner hos Telia for privatkunder. Også erhvervspriserne sænkes.
 
"Det kan hverken være i kundens eller teleselskabets interesse, at folk slukker for data-roaming," siger Søren Abildgaard.
 
Telia er også repræsenteret i andre lande end de nordiske og Baltikum, eksempelvis med Yoigo i Spanien. Det bliver dog ikke inkluderet i første omgang.
 
"Det her er nok første skridt, men nu må vente og se. Jeg vil ikke kommentere, hvad vi vil gøre fremadrettet," fortæller direktøren.
 
Telia lancerer torsdag også et nyt logo for hele TeliaSonera-koncernen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere