ComputerViews: Telenor meddelte mandag, at selskabet nu siger farvel til tilskudsmobiler i selskabets produktsortiment.
Men hvorfor kommer beslutningen nu?
Der har jo ellers på det danske telemarked hos de fire store selskaber, 3, TDC, Telenor og Telia, været en lang tradition for at give tilskud til mobiler, der er fastlåst til et abonnement i seks måneder.
Forklaringen kan meget vel ligge gemt i forløbet omkring det udspil til en ny dansk telepolitik, som regeringspartiet Venstre kom med 31. januar.
Nul putte til 12 måneders binding
Her foreslog partiet, at teleselskaberne skulle have lov til at binde kunder i op til 12 måneder i stedet for den nuverende maksperiode på seks måneder.
Videnskabsministeren støttede efterfølgende forslaget, men det var uspiseligt for oppositionen.
Uden opbakning til forslaget fra partier som SF og Socialdemokraterne har forslaget ingen gang på jord, da al dansk telepolitik sker igennem teleforligskredsen, som består af De Konservative, Venstre, De Radikale, Socialdemokraterne og SF.
Tilskudskunder er illoyale
Netop bindingsperiodens længde er vital for tilskudsmobilerne. Jo længere bindingsperioder, jo længere tid har teleselskaberne til at tjene deres tilskudsmobil hjem igen.
Og det er netop her, at problemet med tilskudsmobilerne opstår for de store operatører.
Problemet for de fire operatører er, at mange kunder, der har fået tilskud til mobilen, efter seks måneder skifter til et lavprisselskab, hvor kunder får den samme mængde tale og data til en lavere pris.
Onfone er formentlig det bedste eksempel på denne tendens i øjeblikket.
Lavprisselskabet fik i december sidste år data med i sine pakker, og dermed blev det pludselig attraktivt for kunder, der har købt en iPhone, en HTC Desire eller en tredje topmodel med tilskud hos en af de fire operatører.
Lobbyarbejdet slog fejl
Men mobiloperatørernes kamp for at forlænge bindingsperioden ebbede formentlig ud, da Venstres forslag ikke fik den fornødne opbakning.
Teleselskaberne har ellers i lang tid haft deres brancheorganisationer, ITEK og Telekommunikationsindustrien, i felten for at kæmpe for en længere bindingsperiode. Men det slog altså fejl i februar.
Dermed stod Telenors administrerende direktør, Jon Erik Haug, over for et valg: Skulle han fortsætte med den tilskudsmodel, som han selv har betegnet som uholdbar, eller skulle han tage det endelige opgør med modellen?
Han valgte det sidste, og spørgsmålet er nu, hvor mange af de andre teleselskaber, der følger efter.
Der er nemlig ingen udsigt til bedre tider for tilskudsmobilerne.