Der har været en del uro omkring pc-producenten Acer på det seneste.
I slutningen af marts smuttede topchef Gianfranco Lanci med omgående virkning på grund af uenigheder om den fremtidige kurs for milliardforetagendet.
Og senest viser tal fra IDC, at markedsandelen er hamret nedad i en periode, hvor Acers forretningsområde er i rivende udvikling.
Computerworld har talt med den danske landechef Peter Kristensen, som ikke bæver, når det kommer til den europæiske strategi.
"Vores strategi er klar. Vi vil være nummer ét på mobile produkter," understreger han.
Netbook'en lever
Han fastslår, at den europæiske afdeling af Acer på ingen måde er blevet påvirket af urolighederne i den øverste ledelse.
I forhold til nedgangen i salget og turbulens i Europa mener Peter Kristensen, at der er tale om en generel tendens på tværs af markedet.
"Nu har vi kun set midlertidige tal for markedet i første kvartal, så jeg kan ikke kommentere på størrelsen af det. Men det, vi ser, er en stagnation eller nedgang i consumer-markedet i vores lande samtidig med en fremgang i det kommercielle marked," fortæller han.
Tvedelt vej
Vejen ud af det hul er tvedelt. På den ene side er strategien for Europa helt klar hvad angår tablets og smartphones. Acer vil satse hårdt.
Blandt andet med den nye Iconia-serie, der eksempelvis indeholder krydsningen mellem tablet og netbook, Iconia Tab W500.
"Vi ser hele arkitekturen på pc-produkterne skifte fremover. Der kommer pc'er i mange former og afskygninger. Vi tror ikke på, at der er et format, der vinder over de andre. Jeg tror, at man hver især kommer til at bruge flere forskellige," fortæller Peter Kristensen.
Acer vil fange dig med disse produkter
Han understreger, at netbook'en fra Acers synsvinkel langt fra er på vej ud, som der ellers har været spekuleret i.
"Netbook'en tror vi på kommer til at fortsætte. Måske med fokus på lidt yngre brugere, der også gerne vil kunne taste og måske lave deres første opgaver på pc," siger.
Den danske Acer-chef nævner også den ny software Clear.Fi, som den lim, der skal understøtte forbruget af mange forskellige formater.
"Clear.Fi bliver et utrolig vigtigt område for os. Det skal være brugervenligt at anvende de her ting sammen på tværs af styresystemer," forklarer Peter Kristensen.
Clear.fi er en software, der ligger på de produkter, som Acer sælger nu, for eksempel den nye Iconia-serie. Softwaren kan forbinde forskellige apparater i hjemmet såsom smartphones, bærbare pc'er og tablets, hvorefter du kan dele indhold.
Vi skal være større
På den anden side har Acer en kæphest i form af markedet for små og mellemstore virksomheder.
Hvis den japanske gigant skal gøre sig håb om at kunne erobre den globale førsteplads på pc-markedet fra amerikanske HP går stien nemlig gennem smv-markedet, hvis man spørger Peter Kristensen.
Meget af krudtet og ressourcerne er indtil videre blevet brugt på forbrugermarkedet, hvor Acer ligger helt fremme. Det skal afstemmes en smule.
"Det ønsker vi at afbalancere med, at vi bruger mere energi på vores professionelle produkter."
Det handler om noget så basalt, som hvilke produkter Acer kommer med, hvor meget selskabet arbejder med dem og hvor mange salgsressourcer, der er i landene, forklarer Peter Kristensen.
"Det er noget. vi arbejder meget på. Hvis vi vil være nummer et, så skal vi have en større andel af markedet for professionelle produkter, end vi har i dag," erklærer han.
Det gælder dog ikke de store enterprise-løsninger, som Acer fortsat vil holde sig fra.