Læs også:
Acers fremtid på spil efter chefen smækkede døren
I en ny rapport og pc-salgets udvikling fra IDC falder specielt Acers nedadgående kurve i øjnene.
"Acer var påvirket af fortsat turbolens i EMEA, dets største marked. Samtidig mærker selskabet stadig tilbagegangen inden for mini-notebooks og forbrugere, mens de kommende tablets stadig mangler at udfylde tomrummet," lyder det fra IDC.
I USA er Acers markedsandel faldet med hele 42,1 procent i forhold til første kvartal i 2010, så selskabet nu er passeret af Apple på fjerdepladsen.
På verdensplan ligger Acer på en tredjeplads med en markedsandel på 11,2 procent - et fald på 15,8 procent i forhold til samme periode sidste år.
I slutningen af marts stoppede Acers topchef, Gianfranco Lanci, med omgående virkning i selskabet. Det skete ifølge Acer på grund af uoverenstemmelser om den fremtidige kurs for selskabet.
Flere oplever fald i salget
Det globale pc-salg faldt ifølge IDC-rapporten med 3,2 procent i første kvartal i år i forhold til for et år siden.
I følge analysehuset viser det, at den forbedrede verdensøkonomi ikke er nok til at drive væksten.
"Succesen på længere sigt vil afhænge af, at hardwareleverandørerne er i stand til at artikulere et budskab, der rækker længere end hardware-specifikationer ... " skriver IDC.
Forklaringen er ifølge IDC den, at både mini-bærbare og tablet-pc'er idag tilbyder mange af de funktionerne, som pc'erne tidligere var alene om at tilbyde brugerne.
"...det egentlige spørgsmål, som pc-leverandører skal tænke meget over, er, hvordan de kan skabe en overbevisende bruger-oplevelse, der kan retfærdiggøre investeringer i ekstra hestekræfter, " udtaler IDC-analytiker Jay Chou.
Både HP og Dell på henholdsvis første- og andenpladsen har også oplevet fald i markedsandelene. Kun Lenovo og Toshiba har haft vækst i forhold til første kvartal 2010.
Læs også: