Det A.P. Møller-Mærsk-ejede containerrederi Maersk Line har siden årsskiftet haft problemer med at betale sine it-leverandører til tiden.
Computerworld er kommet i besiddelse af en mail sendt til leverandørerne fra Maersk Line IT. Af mailen fremgår det, at problemerne skyldes et skift til en ny SAP-platform.
Ligeledes opfordres leverandørerne til at finde en kontaktperson, der en gang om ugen skal informere Maersk Line IT om, hvor mange penge Maersk Line IT skylder leverandøreren.
Indholdet af mailen er blevet bekræftet over for it-sitet Version2 af Martin Clausen, der er chef for den juridiske afdeling i Maersk Line.
"Status er, at cirka 14 procent af fakturaerne fra første kvartal ikke er betalt. Problemet er procentuelt set særligt stort for vores it-leverandører, og derfor er e-mailen rettet specielt til dem," udtaler Martin Clausen til Version2.
Skyldes data-koks
Han fortæller ligeledes, at problemerne opstod i forbindelse med skift af selskabets bank. Det har stillet nye krav til, hvilke stamdata der skal være tilgængelige for systemet.
"Vi må være ærlige at sige, at vi ikke har forberedt os godt nok og indset, hvad de ændrede krav til stamdata ville betyde. Vi har vidst, at opgaven var der, men har ikke været gode nok til at se, hvad kravene var til data," siger Martin Clausen.
Han forventer, at containerrederiets værste problemer vil være ovre inden månedens udgang.