Artikel top billede

"De væsentligste fordele er mobiliteten, og at man er' instant on'," siger Christian Poulsen, der er CIO i Københavns Lufthavne A/S.

CIO: Sådan bliver du effektiv med apps på din mobil

Københavns Lufthavne har udviklet en lang række mobile løsninger til både de 2.000 medarbejdere, flyselskaber og passagerer. De øger effektiviteten, siger CIO'en.

Se også:

Galleri: Sådan ser ERP, CRM og BI ud på din smartphone

It-chef vil erstatte medarbejder-bærbare med iPads

Ekspert: Så hurtigt giver dine business-apps bonus

It-chef: Sådan bruger vi BI og CRM på tablet-pc'en

Københavns Lufthavne A/S er en af de danske virksomheder, der er længst fremme med mobile løsninger.

Samtlige 2.000 medarbejdere er udstyret med en iPhone, og anvendelsesmulighederne stiger støt, fordi der er en klar business-case, fortæller CIO Christian Poulsen.

"De væsentligste fordele er mobiliteten, og at man er 'instant on'. Du kan få adgang til it-systemerne der, hvor du er, i den arbejdssituation, du er i. Vi er drevet af procesoptimering, så vi kan få reduceret tidsforbruget ved hjælp af teknologien," siger han.

Et eksempel er sikkerhedsmedarbejderen, der kører rundt og patruljerer lufthavnen hegn. Han kan følge med i, hvad der sker, og få hasteopgaver via smartphonen.

Lufthavnens medarbejdere kan også tilgå SharePoint-intranettet fra deres iPhone via Safari-browseren.

"Vi har gjort meget ud af at samle rigtig meget information og funktionalitet på vores intranet, og nu kigger vi på at lave en egentlig intranet-app, så man eksempelvis kan få nyheder 'pushet' ud," siger CIO'en.

Passager-app bruges også internt

Lufthavnens hidtil mest markante mobilløsning er en applikation, som alle passagerer med en iPhone eller Android-smartphone kan downloade gratis.

Den viser blandt andet informationer om flytider og den konkrete gate, man skal gå til. App'en gavner dog ikke kun de omkring 100.000 passagerer, der har downloadet den. Også medarbejderne anvender den til at få overblikket.

"Den var egentlig primært tiltænkt passagerne, men da alle medarbejdere har en iPhone, skelede vi selvfølgelig også til, at vi selv kunne bruge den. Fordi alle har platformen, har de taget rigtigt godt imod den," siger Christian Poulsen og fortæller, at applikationen nu har erstattet den overbliks-løsning, medarbejderne tidligere anvendte.

Sådan udvikler de apps

Det er typisk eksterne leverandører, der udvikler lufthavnens mobil-applikationer, mens Christian Poulsens 88 it-medarbejdere står for at håndtere kernesystemer og databaser.

"Her anvender vi nogle eksterne folk, der er rigtig dygtige til at lave iPhone-apps, mens vi selv er gode til at lave integration, så data kan stilles til rådighed," siger han.

CPH's mobilstrategi rækker imidlertid endnu længere end til de mest oplagte applikationer. Lufthavnen har opnået markante fordele ved at udvikle services, der udnytter viden om det trådløse netværk.

"Vores platform giver os positioneringen af alle aktive WiFi-enheder. Hvis eksempelvis der er en vandskade, skal man hurtigt finde en vandstøvsuger - og hvor er den? Det kan vi spore," forklarer Christian Poulsen.

God businesscase på apps

Samtidig stiller lufthavnen den slags services til rådighed for flyselskaberne, så de kan spore en trappe til en flyvemaskine, og lufthavnens egne medarbejdere er eksempelvis i stand til at se, hvor alle baggagevognene befinder sig.

Ambitionen er naturligvis, at den type overvågning skal kunne finde sted direkte fra en smartphone eller tablet-pc, mens medarbejderen er på farten.

"Der er en puls herude, som nogle gange påvirker, hvad vi skal gøre, nærmest per minut. Vi har nu nogle platforme på plads, så vi ved, hvor maskiner og medarbejdere er, og det bliver en del af vores software-udvikling," forklarer Christian Poulsen.

Han tilføjer, at en kommende feature bliver, at sikkerheds-medarbejdere vil kunne følge de omkring 600 overvågningskameraer i terminalerne direkte fra en mobilapplikation.

Rent økonomisk hænger de mange mobile investeringer fint sammen. Dels er der en indtægt fra de "track and trace-services", som de forskellige virksomheder i lufthavnen kan betale for at få adgang til, og dels bliver lufthavnen i sig selv mere effektiv, forklarer CIO'en.

Se også:

Galleri: Sådan ser ERP, CRM og BI ud på din smartphone

It-chef vil erstatte medarbejder-bærbare med iPads

Ekspert: Så hurtigt giver dine business-apps bonus

It-chef: Sådan bruger vi BI og CRM på tablet-pc'en




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere