Se også:
Galleri: Sådan ser ERP, CRM og BI ud på din smartphone
It-chef vil erstatte medarbejder-bærbare med iPads
Ekspert: Så hurtigt giver dine business-apps bonus
Hos Århus-virksomheden Prodesign, der designer briller, er it-chef Michel Friis og hans fire it-medarbejdere godt i gang med at bevæge sig videre fra mail og kalender på de iPhones og Android-smartphones, medarbejderne anvender.
"Vi har et BI-værktøj, hvor der følger en webbaseret udgave med, og det er folk så småt begyndt at bruge på smartphonen. Leverandøren er på vej med en app-løsning, men den browser-baserede løsning fungerer egentlig også ok," siger Michel Friis.
Han regner med, at Prodesign i løbet af 2011 selv vil udvikle en løsning til iPad, der, som han siger, har "kickstartet det at lave apps."
"Vi har i dag et system, der kører på gamle, håndholdte scannere. Det er et offline-baseret system, hvor det med at føre data frem og tilbage ikke er sådan lige enkelt. Så vi vil gerne have opdateret, at det bliver iPad-baseret."
It-chefens plan er, at Prodesigns egne it-medarbejdere skal udvikle applikationerne selv, og at der kun skal tilkaldes eksperter udefra, hvis det bliver nødvendigt.
Skal modtage ordrer på farten
Virksomheden har omkring 60 kørende sælgere ud af de 120 ansatte, og det er primært dem, der kan se frem til at skulle anvende en iPad i det daglige.
"De skal kunne modtage ordrer derude, og så skal de kunne have vores katalog med vores produkter online, som de kan slå op i," fortæller Michel Friis.
Med applikationen vil sælgeren blandt andet kunne se brillerne i de forskellige farver, de produceres i, og han vil kunne fortælle kunden, hvordan det ser ud med restordrer.
"Det er ikke rigtig CRM, men bliver lidt derhenad, vil jeg sige. Du får noget yderligere information om kunden, som du kan kontrollere, lige inden du går ind i butikken," siger Michel Friis.
It-chef Michel Friis fra Prodesign ser frem til den kommende iPad 2 og lignende tablet-pc'er, der giver medarbejderne mulighed for at tage billeder ude hos den enkelte kunde.
"Det er svært at få sælgeren til at taste informationer ind i CRM-systemet, men hvis det handler om at tage et enkelt billede eller optage lydfiler, er det straks noget andet. Det gør deres arbejde nemmere," siger Michel Friis.
Se også:
Galleri: Sådan ser ERP, CRM og BI ud på din smartphone