Den digitale tinglysning var et højrisiko-projekt næsten helt fra begyndelsen.
Og det var bestyrelsen for Domstolsstyrelsen fuldt ud orienteret om.
Papirer tilgået bestyrelsesmedlemmerne, som embedsmænd uretmæssigt har tilbageholdt for offentligheden indtil for nylig, viser, at it-rådgiveren Devoteam allerede i slutningen af 2006 lavede en risikoanalyse.
Rapporten, der er dateret 21. november 2006, advarer om farerne ved at søsætte it-projektet på én gang.
"Desuden har det betydning, at idriftsættelse af den digitale tinglysning sker som et såkaldt "big-bang", hvorefter man ikke længere har mulighed for at anmelde papirdokumenter til tinglysning..."
Devoteam påpeger, at alt skal klappe fra begyndelsen, lige fra selve it-systemet til uddannelse af personale på brugersiden.
Organisation også en risiko
Under punktet "organisation" scorer projektet fire på en skala fra et til fem, hvor fem er højeste risiko.
Et underpunkt, der handler om, hvorvidt der skal gennemføres organisatoriske ændringer sideløbende med projektet vurderes som højeste risiko, altså fem.
"Risici vil primært være mangel på medarbejdere, både før og efter ibrugtagning af e-TL," står der i rapporten.
Flere advarsler
Bestyrelsen har siddet med flere advarsler end den ene rapport fra 2006.
Blandt de dokumenter, som Domstolsstyrelsen omsider har udleveret til offentligheden, er også en rapport fra 2007.
Her får punktet organisation igen scoren fire - altså det næsthøjeste risikoniveau.
Og underpunktet, der i 2006 blev vurderet til højeste risiko, lyser igen rødt med samme score på fem.
Også et punkt om, hvorvidt forretningsgangene hos tinglysningen vil ændres væsentligt, scorer højt. I rapporten fra 14. juni 2007 scorer den fire.
Her fremhæves atter strategien med et "big-bang"-projekt som risikofyldt:
"Overgangen til det nye system er af "big-bang" typen, hvilket betyder at organisationen ikke trinvist kan tilpasse sig til de nye forretningsgange."
Helt op til deadline
Også kort før idriftsættelsen af it-systemet var bestyrelsen klar over de store risici.
Blandt bunken af papirer tilgået Domstolsstyrelsens bestyrelsesmedlemmer finder man nemlig også et udkast til et aktstykke til finansudvalget.
Den 20. august 2009 - få måneder inden projektet sæsættes -kan bestyrelsesmedlemmerne læse, at man nu vurderer den samlede risikovurdering for det store projekt til fire.
"Selvom idriftsættelsen af det digitale tinglysningssystem er umiddelbart forestående, har Domstolsstyrelsen valgt at fastholde en samlet risikovurdering på 4..."
Som bekendt kaster man sig alligevel ud i projektet i september 2009.
Bøvl og erstatningssager
Det videre forløb er vel beskrevet. Cocktailen med big-bang-strategien og organisatoriske bemandingsproblemer fik fatale følger.
Rigsrevisionen, der ifølge Domstolsstyrelsen har fået udleveret alle bestyrelsens papirer, har siden peget på, at Domstolsstyrelsen burde have forudset bemandingsproblemet.
Men det har Domstolsstyrelsen kategorisk afvist.
"Det kunne vi ikke forudse med den viden, vi havde før digital tinglysning trådte i kraft," har den nu forhenværende bestyrelsesformand, Niels Grubbe, udtalt i forlængelse af Rigsrevisionens sønderlemmende kritik.
I dag kører erstatningssager mod staten, fordi borgere har tabt store summer, da deres tinglysningssager er blevet stærkt forsinkede.