Google registrerer data om dit besøg, hver gang du besøger en hjemmeside, som Google sælger reklameplads på.
Den data bliver brugt til at udarbejde en profil på dig, som indeholder stikord og kategorier om dine interesser.
Googles reklameprofil bliver således baseret på indholdet af de hjemmesider, du besøger.
Du vil derfor se flere annoncer fra rejsemarkedet, hvis du besøger mange hjemmesider, der omhandler rejseaktiviteter.
Informationen bliver registreret via cookies i din browser. Cookies er små tekst-filer, som indeholder data.
Ved at aflæse tekstfilerne kan søgegiganten således udarbejde en ret præcis oversigt over dine interesseområder.
I et forsøg på åbenhed giver Google dig mulighed for at se den profil, virksomheden har lavet af dig.
Se Googles profil af dig
Med et værktøj har du mulighed for at tilføje og fjerne ting fra listen og dermed få reklamerne til at blive endnu mere relevante for dig.
Du har dog mulighed for at melde dig helt ud, hvis du ikke bryder dig om, at søgegiganten holder øje med din færden på nettet. Du slipper dog ikke for at se på reklamer, men kun den personlige tilpasning af dem.
Mulighederne finder du i Googles annonce-indstillinger, hvor du også kan se listen over de interesser, som Google mener, du har.
De målrettede annoncer har været med til at gøre Google til en af de største anonnce-virksomheder på internettet.
Der er nemlig langt større sandsynlighed for, at du klikker på reklamerne, hvis de passer til dine interesser.
Her på redaktionen rammer profilen meget godt med emner som nyheder, computere og teknologi. Hvordan passer profilen på dig? Vil du melde dig ud? Deltag i debatten.