Læs også:
Apples Steve Jobs er død
Overblik: Steve Jobs' sygdom og Apples frygt
Her er Steve Jobs' liv med Apple
Nekrolog: Der er kun få topledere i verden, der har opnået samme mytiske status som Steven Paul Jobs, som onsdag døde efter flere års fysisk svækkelse som følge af tiltagende kræft i bugspytkirtlen, 56 år gammel.
Selv om Steve Jobs har været syg i flere år, har fået transplanteret en ny lever, har været langtidssygemeldt i flere omgange og i august trak sig som topchef for selskabet, er meddelelsen om hans død kommet som et chok for teknologi-verdenen.
Forsiden på selskabets normale hjemmeside er udskiftet med et billede af Steve Jobs og en kort meddelelse:
"De af os, der har været så heldige at kende Steve Jobs og at arbejde sammen med ham, har mistet en kær ven og en inspirerende mentor."
"Steve efterlader en virksomhed, som kun han kunne have bygget, og hans ånd vil for evigt være fundamentet i Apple."
Apple kan da også meget vel gå en hård tid i møde. Det kan du læse mere om her.
Han var manden, der med sit skarpe blik for nye markeder forenklede brugen af computeren, fik verden til at tage hul på musikkøb på nettet, bragte smartphonen til det store folkelige gennembrud og til slut fik en hel verden til at springe på tavle-pc-feberen.
Steve Jobs' hemmelighed
Hans hemmelighed var dels et stort forretningsmod, en brændende tillid til, at han kunne skabe de bedste produkter i verden samt et skarpt blik for at skabe æstetisk lækre produkter baseret på enkelthed og genkendelighed og med en høj 'cool'-faktor - alle relative sjældenheder i en teknologiverden befolket af ingeniører, pengedrenge og (mandlige) nørder.
Selv var Steve Jobs aldrig i tvivl om, at han nok skulle drive det til noget.
Allerede i 10. klasse på Homestead High School i californiske Cupertino - byen, hvor Apple stadig har hovedkvarter - var han overbevist om, at han ville blive millionær en dag og blive virksomhedsleder og "skabe produkter, der kunne forandre verden," har medstifter af Apple og Steve Jobs' gamle ven, Steve Wozniak, fortalt.
Denne ambition holdt Steve Jobs fast i til sin død.
Trods hans afslappede ydre med den verdensberømte rullekrave-trøje og de forvaskede cowboybukser var Steve Jobs - erklæret buddhist og vegetar - en krævende mand.
Også som voksen og vildt succesrig Apple-leder brændte det i ham for at skabe "vanvittigt fede" ('insanely great') produkter - endda i en grad, så han fik ry for at være opfarende og for at have en ret kort lunte over for de Apple-medarbejdere, der ikke delte hans altopslugende ambition og som viste sig ikke at "være de bedste i verden," som han senere sagde.
Gennemsyret af æstetik
Der har været perioder, hvor mange ansatte i Apple har frygtet at køre i elevator med Steve Jobs, fordi de var bange for, at de ville nå at blive fyret i deres få minutter i elevator-enrum med topchefen.
Ideen om at lægge vægt på æstetik har gennemsyret Steve Jobs arbejde med både hardware og software fra første til sidste færd.
I begyndelsen af 1980'erne så Steve Jobs og Steve Wozniak mulighederne i at rette de dengang voldsomt avancerede computere mod den almindelige forbruger med den musestyrede grafiske brugergrænseflade, som vi i dag alle sammen kender.
Resultatet blev Macintosh-computerne, der efter gennembruddet hurtigt opfattet som smarte og lækre maskiner, som blev populære blandt grafikere og studerende - Apples primære kundekreds i de første år.
Allerede i 1984 blev Steve Jobs fyret på gråt papir af en vred bestyrelse fra det firma, som han selv havde skabt. I sin 'pause' gik han straks i gang med at bygge sit nye selskab, NeXT, op.
Det varede indtil 1996, hvor det nu alvorligt skrantende Apple købte NeXT og tog Steve Jobs tilbage. Han nåede til tops i selskabet i 1997 og gik straks i gang med at rydde op i selskabet, der var alvorligt plaget af manglende innovation og tomgang. Det kan du læse mere om her.
Han aflivede straks en række projekter som Newton, Cyberdog og OpenDoc.
I stedet blev vægten straks (igen) lagt på de æstetisk lækre produkter med den banebrydende, æggeformede computer iMac som første skud i bøssen.
"... oh, and just one more thing"
Det var også her, at Steve Jobs grundlagde sin senere så berømte 'by the way'-stil, når han på store konferencer skulle præsentere vigtige nyheder for offentligheden.
Det skete på Macworld Expo i 1998, da han var ved at gå af scenen efter halvanden times tale, men vendte om og sagde til publikum; "Hov, jeg glemte da næsten at fortælle: Vi er igen profitable." De 4.000 tilskuere brølede og hujede af begejstring.
Samme stil har Steve Jobs senere anvendt masser af gange, hvor publikum har ventet i spænding på, at han skulle blive færdig med sine præsentationer, så han til sidst kunne sige "Oh, and just one more thing..."
Sådan er en lang række af Apples helt banebrydende produkter blevet præsenteret, og effekten har været tydelig: Nye produkter fra Apple er blevet opfattet som noget, som Steve Jobs har udviklet 'over night' og lige trækker ud af ærmet - og ikke noget, som Apples udviklingsafdeling har arbejdet på i årevis.
Det har været med til at skabe en pressedækning og en opmærksomhed om nye produktlanceringer, som selv langt større virksomheder kun drømmer om.
Tæt forbundet med selskabets succes
Der findes næppe nogen topchef i international erhvervsliv, der på samme måde som han er forbundet med et selskabs succes.
Det har været et strategisk valg for Apple at anbringe chefen i centrum for at skabe et offentligt kendt ansigt, som alle forbinder med selskabets produkter.
Det har været en rolle, som Steve Jobs åbenlyst har nydt.
Sikkert er det da også, at Steve Jobs' ambition om at ville noget andet og gøre det på anden måde har været hele motoren bag Apples enorme succes.
Kun med masser af vovemod tør en direktør kaste sit selskab ud i så store og revolutionerende spring fremad, som det har været tilfældet med Apple, der stik mod alle forudsigelser lykkedes med alle springene, som tilsammen har gjort Apple til disse års vigtigste hardware-producent.
Hvert spring - først iPod og iTunes Music Store (der nærmest egenhændigt sparkede net-salget af musik i gang), så iPhone og App Store (der sparkede smartphone til folket i gang) og senest iPad - har været et stort sats ind i ikke-eksisterende markeder. Og hver gang er det lykkedes Apple at sparke markedet i gang og give alle øvrige hardwareproducenter baghjul.
Det er velkendt, at Steve Jobs også internt i Apple har været vital i disse udviklingsprojekter.
Han var manden, der med sin næse for markedet og fremtidens muligheder har afgjort, hvad Apple skulle satse på og manden, der har fejet ideer, som han har vurderet usalgsbare, af bordet.
Hvad nu når pipen løber tør?
Til gengæld har den driftsikre og systematiske Tim Cook, der i dag er Apples topchef, stået i spidsen for Apples logistik og produktion - ting, der i alle hardwarevirksomheder er afgørende for indtjeningen, men som man ikke kan skabe nye kunder på.
Fungerer Apple som de fleste andre udviklingsorienterede selskaber, er der allerede lagt planer for (op til) de kommende par år med opdateringer og videreudvikling af eksisterende produkter.
Først dernæst vil det i en normal udviklingscyklus være tiden, hvor markedet forventer revolutionerende nyt i samme skala som iPod, iPhone og iPad.
Lige nu er det et åbent spørgsmål, om Apple kan fortsætte på den stilsikre kurs, der har sikret selskabet enorm succes, uden Steve Jobs.
Eller om selskabet igen vil synke ned i det dødvande uden innovation og vovemod, som selskabet svuppede rundt i i de år, hvor Steve Jobs var ude.
Selv om Steve Jobs ofte yndede at fremhæve Beatles som sit forbillede - "de kunne langt mere sammen end hver for sig" - er der mange Apple-folk, der netop nu savner Steve Jobs' stilsikre blik og faste hånd i den benhårde konkurrence.
De savner pioneren, der uden tøven straks vælger den nye vej, som ingen har trådt på. Uden frygt for, hvad det vil koste, hvis kursen er forkert.
Læs også:
Apples nye topchef: Her er min plan med selskabet
Luften fes ud - skuffelse over manglende iPhone 5
Apples vilde fejltrin: Uden Jobs gik selskabet ned