En fantastisk slutning på et stjerne godt år. Sådan var ordene, da Eric Schmidt i torsdag fremlagde regnskabet for fjerde kvartal og dermed hele Googles 2010-regnskabsår. I samme åndedrag fortalte han, at den daglige ledelse af Google fra 4. april bliver overtaget af Larry Page, mens han selv sætter sig for enden af bestyrelsesbordet som formand.
Den historie kom helt til at overskygge regnskabet, der som sædvanligt viser, hvordan pengene fosser ind hos Google. I fjerde kvartal voksede omsætningen 26 procent i forhold til samme kvartal 2009 og endte på 8,44 milliarder dollars.
Lidt dårligere indtjening
Til gengæld var Google lidt dårligere til at tjene penge. For mens indtjeningen i fjerde kvartal var på 2,98 milliarder dollars eller 35 procent af omsætningen, så tjente Google 37 procent af omsætningen i samme kvartal 2009.
I hele regnskabsåret 2010 omsatte Googles 24.400 fuldtidsansatte for 29,3 milliarder dollars og formåede at omsætte det til et overskud på 8,5 milliarder dollars. I 2009 var de samme tal i dollars 23,6 milliarder og 6,5 milliarder.
I sine ti år som daglig leder af Google har Eric Schmidt sammen med stifterne og storaktionærerne Larry Page og Sergey Brin skabt en erhvervshistorie uden sidestykke. Men kan succesen blive et problem.
Myndighederne kigger med
Konkurrencemyndighederne i USA har endnu engang rettet blikket mod Google. Denne gang efter selskabets annoncering af et bud på ITA, der ifølge Financial Times udover at være en rejsesøgtjeneste også er den software, som verdens flyselskaber bruger til at optimere belægningen i deres fly og rejsebureauer til at booke rejser.
Konkurrenterne er bekymret for, at Google vil sætte sig fuldstændig på markedet for søgning og booking af flyrejser ved at lede brugerne af Googles søgemaskine direkte videre til et flyselskab til skade for andre onlinetjenester. Og sådan gentager historien sig hver gang Google rører ved nye aktiviteter, fordi søgemaskinen har vokset sig så stor og overskudsgivende.
Men Google havde travlt med at understrege, at ledelsesændringerne ikke handler om den voksende opmærksomhed hos myndighederne. Eric Schmidt understregede, at nøglen til god relationer med myndighederne er kommunikation og rettelser af misforståelse om Googles forretning.
Danmark er sammenlignelig
Chefen for Googles aktiviteter i Danmark Peter Friis har ikke noget at tilføje tallene fra. Men han understreger, at det danske marked er ligeså modent som Storbritannien og USA, når det gælder søgemaskine markedsføring, så udvikling og vækst er sammenlignelige størrelser.
"Lige nu er det mobil markedsføring og video-aktiviteter, der driver væksten," siger Peter Friis.