Det er efterhånden en del år siden, at et selskab som Nokia begyndte at tale om NFC som betalingsmiddel i butikkerne. Den RFID-baserede teknologi har imidlertid endnu ikke opnået den store udbredelse.
Hvis man skal tro analysefirmaet iSuppli, står NFC muligvis nu over for et snarligt gennembrud.
Selskabet har publiceret hovedkonklusionerne fra en analyse, der viser, at blandt andre Nokia og Google er med til at skubbe på med udbredelsen, og at NFC således allerede næste år vil opleve en eksplosiv vækst.
Mens antallet af solgte mobiltelefoner med indbygget NFC-chip i 2010 lå på 52,6 millioner på verdensplan, så vil det tal ifølge iSuppli i 2014 være steget til 220 millioner.
Det svarer til, at 13 procent af alle solgte mobiler vil indeholde en NFC-chip.
Kan bruges til mange ting
NFC er en åben teknologi, som en række teknologi-producenter bakker op om via NFC Forum. RFID-teknologien gør det muligt på meget korte afstande at koble en chip og en chiplæser, som er placeret i mobiltelefonen.
Mens et anvendelsesscenarie er at bruge NFC-teknologien til betalinger i eksempelvis et supermarked, så har blandt andre Nokia eksperimenteret en del med at bruge NFC til at verificere ægtheden af et fysisk produkt.
Et eksempel på det er de kinesiske forbrugere, der via deres Nokia-telefon kan tjekke, om eksempelvis et batteri til telefonen er ægte.
Telefonen holdes hen foran batteriæsken, der indeholder en chip. Herefter tjekkes ægtheden på det unikke produkt via internetforbindelsen, og få sekunder senere viser mobiltelefonen detaljer om produktet.
Det er nu eller aldrig
iSuppli vurderer, at 2012 bliver et vind-eller-forsvind-år for NFC.
"Med alle de igangværende og planlagte NFC-projekter i forskellige regioner rundt omkring i verden - samtidig med støtte til teknologien fra store interessenter som operatører, finansielle institutioner og banker - er det nødvendigt, at der bliver etableret forretningsmodeller, der lader hver enkelt deltager se en værdi i at tilbyde services," udtaler iSuppli-analytiker Jagdish Rebello.