Det kom som snefnug fra en klar himmel, da ViaSat torsdag afslørede sin nyeste satsning på en tv-kanal, der viser udsendelser og film i 3D.
Det var ellers ventet, at der ville gå lang tid, før vi danskere fik adgang til tv-signaler i det tredimensionelle format.
Viasat 3D er skræddersyet til tv-distributørens satellit-tv kunder, og du får derfor ikke adgang til 3D-kanalen, hvis du i dag har kabel-tv.
"Det betyder meget for os, at vi i dag kan lancere en 3D tjeneste. Viasat har helt tiden fokus på produktudvikling og på at skabe merværdi for vores kunder. Med vores 3D tjeneste ligger vi helt i front af tv-udviklingen," siger administrerende direktør Kim Poder, Viasat.
Han understreger over for pcworld.dk, at det ikke er udelukket på et tidspunkt at få adgang til Viasat 3D, selv om du i dag er kunde hos YouSee eller Stofa.
Han forventer, at Viasat vil indlede forhandlinger med partnere som Stofa og YouSee. Men lige nu og her er 3D-kanalen forbeholdt Viasats satellit-tv kunder.
Virker allerede nu
Viasat 3D virker allerede nu og vil blandt andet sende film og sport, og for at lokke kunder til lover ViaSat, at FCK's kommende hjemmekamp i ottendedelsfinalen i Champions League vil blive sendt direkte i 3D.
Kim Poder forventer, at sport vil være den helt store drivkraft for 3D, og Viasat har blandt andet planer om at sende golfturneringen Sony Open, der afvikles på Hawaii i begyndelsen af 2011.
Ud over sport vil det være muligt at leje 3D-film fra sofaen, og det vil koste 59 kroner per styk.
Til at begynde med vil det kun være muligt at vælge mellem 13 forskellige film, blandt andet animationsfilmen "Det regner med frikadeller".
Få solgte 3D-tv
Salget af 3D-tv blev for alvor skudt i gang i løbet af sommeren herhjemme, og ifølge BranchenForbrugerelektronik er der solgt mellem 10.000 og 20.000 fladskærme, der håndterer det nye format. Det skal ses i forhold til de omkring 725.000 normale fladskærme, der ventes solgt i år.
"Det er rigtigt, at der ikke er solgt mange 3D-fladskærme. Men det er et spørgsmål om hønen og ægget. Flere og flere fladskærmsproducenter udvikler skærme til 3D, og det vil betyde en øget efterspørgsel efter det unikke indhold. 3D er stadig kun i sin spæde start, men vi er overbeviste om, at det vil tage fart i 2011", siger Kim Poder.
Ifølge Futuresource Consulting vil udbredelsen af de nye tv først for alvor slå igennem i 2015. På det tidspunkt forventes det, at 70 procent af hjemmene i Vesteuropa har fået en 3D-fladskærm ind i stuen.