I 1980'erne på en steghed gade i Mexico City slæber folk rundt på deres defekte højtalere og radioer.
Indehaveren af en lokal elektronikbutik, den libanesisk fødte Augustin Nader, tager imod udstyret.
I baglokalet står to danske unge radio-mekanikere, Stig Bjerring og Peter Kristensen. Med sveden dryppende fra panden reparerer de varerne.
I den mexicanske butik sælges også udstyr, der er produceret af en person med navnet Guy Marcus - fra Danmark.
...
Det var netop under opholdet i Mexico, at de to danske lærlinge fik ideen til it-firmaet Spectronic, der senere skulle blive solgt for en kvart milliard kroner.
"Guy Marcus boede oprindeligt i Grenå, hvor Peter og jeg i øvrigt er født 300 meter fra hinanden," fortæller Stig Bjerring.
I Grenå havde Guy Marcus den radiobutik, hvor Peter Kristiansen og Stig Bjerring var i lære sammen, men han vendte snuden mod Mellemamerika, hvor hans kone stammer fra.
"Vi (Peter Kristensen og Stig Bjerring, red.) tog til Mexico, hvor Guy Marcus skaffede os arbejdet hos Nader. Og Nader havde også en spændende nebensgeschæft, hvor han lavede aflytningudstyr til politikere i landets stater," fortæller Stig Bjerring til Computerworld.
"Det var der gode penge i, og vi hjalp ham også med det," siger Stig Bjerring.
På et tidspunkt ville de to radio-eksperter dog hjem til Danmark og starte noget tilsvarende op.
Griner af James Bond-drengene
"Vi måtte lægge ører til mange grin," husker Stig Bjerring.
De to Grenå-drenge havde set for mange James Bond-film, var der mange, der mente, fortæller Stig Bjerring.
Ikke desto mindre var de to fast besluttet på, at projektet skulle lykkes.
"Det var jo lidt "hat og blå briller" og den slags, synes folk. Men vi havde jo en helt anden tilgang," siger Stig Bjerring og peger på, at teknologien var drivkraften.
"Det var op ad bakke. I den her branche køber man ikke 'af de nye'," siger Stig Bjerring.
Det tog årevis at bygge tilliden op. Problemet var derfor finansieringen.
I stedet for udelukkende at lave og sælge selve overvågningsudstyret, besluttede de to i første omgang at satse på anti-spionage.
"Vi tilbød eksempelvis virksomheder at komme ud og tjekke, om deres rum og lignende blev aflyttet," siger Stig Bjerring.
En opgave, som de to også havde snuset til i Mexico, og som krævede rigtigt meget, forklarer Stig Bjerring.
"Man skal kende til alle teknikkerne til at aflytte - og fremtidens teknikker - for at kunne afsløre det," siger Stig Bjerring.
Men også dette område kørte trægt. De to måtte sande, at man med få år på bagen i denne branche ikke er selvskrevne til ordrer, selvom rigtigt mange kunder lyttede interesseret.
Måtte tage en omvej
Derfor måtte de to finde en alternativ måde at finansiere deres eventyr og drøm på.
"Vi udviklede simpelthen noget almindeligt kontorudstyr. Blandt andet noget ekstra-udstyr til fax, der dengang var nyt," fortæller Stig Bjerring.
Og især et apparat, der kunne opdele opkald i fax og telefon, blev et hit.
"Den solgte rigtigt godt," husker Stig Bjerring.
I mellemtiden var overvågningsprodukterne ved at være på hylderne hos Spectronic - og nok så vigtigt, kunderne var ved at være modne.
Størstedelen af kunderne kom fra USA og Mellemøsten i begyndelsen, fortæller Stig Bjerring.
På trods af modvind i starten har selskabet altid holdt den etiske fane højt, understreger Stig Bjerring.
"Selv på Danmarks lister over godkendte lande at handle med, fandt vi nogle, som vi sagde, 'dem vil vi ikke handle med,'," siger Stig Bjerring.
Hardware og software
Gennembruddet for virksomheden blev fax-teknologien.
Groft sagt kan overvågningsteknologi opdeles i hardware og software-dele. Det gælder ligefra overvågning af fax-meddelelser til mobil og andre nyere kommunikationsredskaber, forklarer Stig Bjerring.
"Vi vidste meget om fax, så da vi fik udviklet udstyr til at være de første i verden, der kunne opsnappe fax-beskeder, afsender og modtager, uden det kunne opdages, gik det stærkt," fortæller han.
Medstifteren forklarer, at udover hardware, så var kunsten at afkode fax-maskiner, der havde forskellige standarder. Hvilket i høj grad var software-arbejde.
"Så skulle vi knække forskellige koder. Det var vi ret gode til," siger Stig Bjerring.
Han påpeger flere gange, at det kun lykkes, fordi man igennem årene fik fat i nogle dygtige ingeniører.
"De har en stor del af æren for, at vi var på forkant," siger Stig Bjerring.
Siden fax-tiden gik øvelsen så at sige ud på at være først og bedst på de nye teknologier.
Salget eksploderer
I takt med at branchen lærer den nye spiller at kende - og dens produkter - begynder det at gå stærkt. Ikke mindst fordi selskabet gennem årene havde opbygget mange produkter salgsklar på hylderne.
"Vi investerede hele overskuddet i udvikling. Hver en krone," siger Stig Bjerring.
Innovationen stortrives hos Spectronic.
"Vi havde altid nye ideer," siger han.
Og med de mange års satsning på udvikling havde man nu en stribe produkter klar til salg.
Den anden medstifter, Peter Kristiansen, var sælger-typen, mens Stig Bjerring har taget over 50 efteruddannelseskurser i ingeniør-genren.
Så Peter Kristiansen stod i høj grad for kunde-plejen.
"Vores kunder hader fly og hoteller, fordi de hele tiden rejser. Så de var vilde med at overnatte i Peters kælder og få mad i hans køkken," siger Stig Bjerring.
"Han (Peter, red.) er aldrig kedelig," fortæller Stig Bjerring, som synes, at de to stifteres forskelligheder i sidste ende var deres styrke.
"Engang, hvor der var lidt lavvande i ordrerne, tog Peter en tur rundt i verden til kunderne, og altid var der ordrer med tilbage. Det kunne han bare," husker Stig Bjerring.
Verdenshistoriens gang
Verdenhistorien har også spillet ind på Spectronics historie.
Umiddelbart troede mange, at overvågningssalget ville eksplodere efter terrorangrebet 11. september 2001 mod World Trade Center, men sådan gik det ikke for Spectronic.
"Vi oplevede faktisk en nedgang i året lige efter," fortæller Stig Bjerring.
"Men så tog det også for alvor fart," fortæller han.
Rationalet her bagefter er, at investeringer i første omgang gik til sikre her og nu. Og så siden fandt man ud af, at overvågningsprodukter kunne være med til at forebygge nye angreb.
Selskabets satsning på udvikling og de mange færdige produkter til følge faldt netop sammen med øget efterspørgsel. Noget der kunne aflæses direkte på bundlinjen.
"Vi tjente virkelige mange penge dengang," siger Stig Bjerring.
Han peger også på, at selskabet blev kåret til årets gazelle af dagbladet Børsen ni år i træk.
Salget til kvart milliard
Siden starten i 1983 kom sidst i 1980'erne endnu en fyr ind i ejerkredsen, Claus Aabo, der startede som sælger, men senere blev mere administrativt orienteret.
"Kemien var god, og vi havde egentlig ikke råd til at hyre ham, så han købte sig ind i firmaet for en krone" husker Stig Bjerring.
På et tidspunkt ville der naturligt blive et generationsskifte-problem i firmaet, hvor nogle måske ville stoppe, da der var 10år mellem Claus Aabo og Peter Kristiansen.
"Så vi havde indrettet firmaet sådan, at der var klare linjer for et muligt salg," siger Stig Bjerring.
Han husker, at man inden for 14 dage fik to tilbud på virksomheden - i øvrigt næsten samme pris.
Til sidste valgt man engelske Cobham ud fra, hvad ejerne vurderede ville være bedste for medarbejderne og virksomheden.
Prisen for virksomheden blev 232 millioner kroner.
Aftalen blev, at de tre ejere skulle arbejde tre år mere i selskabet og fik to års konkurrenceklausuler. Det blev dog noget kortere tid.
I dag har Stig Bjerring kastet sig over et helt andet arbejdsområde.
Han ville dog have været stolt over, hvis Spectronic, der i dag hedder Cobham Surveillance (Spectronic Products), får bygget et stort ny domicil uden for Grenå, hvor han fortsat bor.
Men desværre løb selskabet under de nye ejere, og en kraftig expantion, ind i nogle problemer, der gjorde, at medarbejderantallet skrumpede en del.
Men rejsen fra Mexico til Danmark vil han aldrig have været foruden.