Onsdag ved 14.30-tiden blev der kappet ikke færre end 192 fiberkabler på en byggeplads ved Artillerivej på Amager, da en gravemaskine blev lidt for sulten.
Fiberkablerne blev genetableret klokken 5.30 torsdag morgen.
Kablerne tilhører netværksleverandøren Global Connect, som straks orienterede alle sine kunder om nedbruddet og sendte teknikere ud til byggepladsen.
En lille time efter uheldet blev opdaget, var teknikerne sammen med et gravesjak på vej ned i hullet for at reparere den ødelagte fiber.
150 meter kabel
Global Connects stifter og direktør Niels Zibrandtsen var selv ude på byggepladsen og tilse skaderne, som blev lappet med op mod 150 meter kabel.
"Det var ret svært at komme ned i hullet, men den slags uheld sker dagligt. De fleste kunder er uberørte af nedbruddet, fordi der er redundans med fiberkable, der er trukket andre veje," siger Niels Zibrandtsen til Computerworld.
"Kunderne kan selv vælge, om de vil købe deres backbone med eller redundans," siger han.
Fullrate kunder ramt af nedbruddet
En af de kunder, som ikke havde redundante fiberforbindelser til centralen, var Fullrate.
Det betød, at flere tusinder Fullrate-kunder tilknyttet Amagerbro-centralen i København måtte undvære forbindelse til internettet i 15 timer.
"Et sted stopper redundansen bare, og vi har ikke redundante fiberforbindelser ud til enkelte centraler, ligesom vi ikke har to gange kobberkabler ud til den enkelte slutbruger," siger teknisk direktør Kasper Mejlgaard hos Fullrate, der beklager miseren.
"Man kan spørge sig selv, om forbrugerne er parate til at betale for en redundant forbindelse ud til en enkelt central. Her er det vores vurdering, at det er kunderne ikke i forhold til, hvor tit der sker overgravninger af fiberforbindelser," fortsætter han.
Ingen rabat til slutbrugerne
Nu vil Fullrate tage en snak med fiberleverandøren Global Connect om nedbruddet.
Men Kasper Mejlgaard fra Fullrate forventer kun, at Global Connnect har et problem, hvis selskabets fiber ligger uhensigtsmæssigt, eller hvis selskabets data om placeringen af fiberen er forældet i fiberdatabasen.
"Med hensyn til vores slutbrugere så sørger vi for at orientere kunderne om den slags nedbrud," forklarer Kasper Mejlgaard.
Han afviser dog, at slutbrugerne kan forvente et nedslag i decembers pris, da selskabet som standard i sine kontrakter ikke har indføjet kompensation ved nedbrud.
Flere andre selskaber har udover Fullrate også været berørte af nedbruddet.