Læs også: Årets CIO: Her er Danmarks fem bedste it-chefer
Computerworld News Service: It-cheferne kan nu endelig pakke de metaforiske knive, økser og save væk ingen efter mørke dage med budgetnedskæringer og fyringer.
En undersøgelse fra Forrester Research af 140 it-beslutningstagere konkluderer, at behovet for nedskæringer i it-afdelingen som følge af omkostningsreduktioner er faldet: 58 procent af de adspurgte svarede, at behovet for nedskæringer er blevet mindre.
"De fleste it-ledere har måttet stå for aggressive nedskæringer i løbet af de sidste par år og har allerede ekspertise i huset til at fortsætte dette," skriver Marc Cecere, der er analytiker hos Forrester, i en ny rapport: "What's driving Demand for Key IT Roles?"
Skal levere varen
For både it-cheferne og it-afdelingerne gælder det nu om at levere varen.
Da de blev spurgt til, hvad der er den primære årsag til øget it-efterspørgsel i deres virksomhed, svarede respondenterne:
26 procent: forbedret eksekvering af produkter og services
22 procent: mere konsistente processer og services
20 procent: vækst i virksomheden
17 procent: bedre muligheder for processer og teknologier.
"Det kom ikke som en overraskelse, eftersom behovet for forbedringer i gennemførelsen af it-processer topper de fleste it-chefers prioriteringslister," skriver Marc Cecere.
Påvirker nøglerolle
Væksten i efterspørgslen efter eksekvering, konsistens og forretningsvækst vil komme til at påvirke flere nøgleroller i dagens it-afdelinger, ifølge Forresters rapport.
Krav til eksekvering påvirker stillinger inden for porteføljehåndtering og projekthåndtering.
Respondenterne angiver "eksekvering" som primær årsag til væksten inden for stillinger i projekthåndtering (44 procent) og porteføljestyring (36 procent).
Marc Cecere skriver: "Forbedret gennemførelse ligger til grund for behovet for stærkere projektledere og en funktion inden for porteføljestyring, der effektivt kan uddelegere opgaver og lade dårlige forslag afgå ved døden."
* Behov for konsistens driver efterspørgslen efter stillinger inden for servicemanagement og procesdesign.
"En ud af tre respondenter fortalte, at den primære årsag til den øgede efterspørgsel efter folk i stillinger inden for servicemanagement og procesdesign er behovet for mere konsistente processer og services."
"For at bygge mere konsistente processer, så er det nødvendigt med mennesker, som forstår, hvordan tjenester bliver skabt, sourcet og udført, ligesom der er brug for specialister, som kan designe de processer, der gør den slags services mulige."
* Forretningsvækst øger behovet for stillinger inden for kundehåndtering.
Marc Cecere bemærker, at væksten i forretningen har givet et stærkt øget behov for folk til at tage sig af kundehåndtering blandt respondenterne (36 procent). Herefter fulgte strategi/planlægnings- og data-eksperter hos omkring en fjerdedel.
"For at understøtte væksten i forretningen er der behov for mennesker, som specialiserer sig i håndtering af forholdet mellem forretningsledere," tilføjer han, "såvel som for mennesker med ekspertise inden for strategi, data og forretningsanalyser."
Læs også: Årets CIO: Her er Danmarks fem bedste it-chefer
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen