Artikel top billede

En ny it-løsning hjælper med automatisk at genbestille de 40.000 mest solgte varer i Magasins seks forretninger rundt om i landet.

Kunstig intelligens bestiller varer hos Magasin

Magasin supplerer sin business intelligence med et nyt program, som automatisk bestiller de mest solgte varer. Løsningen har en snert af kunstig intelligens, som gør den klogere med tiden.

Med omkring en halv million forskellige varer på hylderne kræver det sin mand hos Magasin at holde styr på, hvad der skal bestilles hjem, hvornår og i hvor store kvanta.

En ny løsning fra SAS Institute hjælper med automatisk at genbestille de 40.000 mest solgte varer, så indkøberne kan koncentrere sig om mere kreative funktioner som at reagere på udviklingen i salg, lager og indkøb og måske tage initiativ til rabatter og kampagner.

Stormagasinet Magasin med hovedkvarter på Kongens Nytorv i København kom ud af sit seneste regnskabsår med sorte tal på bundlinjen trods finanskrise og ny ejer. Regnskab og forventninger vil økonomidirektør Peter Fabricius ikke sige meget om.

"Nu, hvor vi er en del af en børsnoteret virksomhed, så kan jeg kun sige, at vi regner med, at Magasin kommer til at give overskud i indeværende regnskabsår," siger han.

Den børsnoterede virksomhed, Fabricius taler om, er Debenhams. En britisk koncern, der overtog Magasin sidste år, og som har været i detailhandlen i 232 år og i dag står for driften af omkring 153 stormagasiner i Storbritannien og Irland.

Nu skal du bare høre

Peter Fabricius vil derimod gerne fortælle om Magasins seneste investering på it-fronten - et 'backoffice'-projekt med automatisk varebestilling.

Hver nat læses dagens salgstal og lagertal automatisk ind i SAS-løsningen, og klokken 5.30 næste morgen får Magasin anbefalinger på indkøb tilbage i sit eget it-system, og de bliver automatisk konverteret til faktiske ordrer hos Magasins leverandører. Den automatiske genbestilling gælder de førnævnte 40.000 varenumre, som altid skal være på hylderne i Magasins seks stormagasiner.

"Vi har erkendt, at software kan noget, som mennesker ikke kan. Når man automatiserer, får man optimeret sine indkøb, fordi løsningen ser mønstre, som ikke kan ses med det menneskelige øje," siger Peter Fabricius.

Systemet har mere ret end ikke ret

Disse datamønstre er et spørgsmål om, at systemet analyserer salget nede på den enkelte artikel og regner sig frem til den forventede varebeholdning på ethvert givent tidspunkt.

"Nogle gange finder systemet ud af, at de varer, vi troede hang uløseligt sammen ikke længere hænger uløseligt sammen. For eksempel koalitionen mellem overdele og underdele. Eksempelvis kopper-underkopper, undertrøje-trusser og toppe og jeans," siger Peter Fabricius.

Ikke alle Magasins 65 shop managers er lige begejstrede for SAS-modulet. Og ind imellem sker det også, at de kan forudsige en given genbestilling bedre end systemet.

"Men systemet har mere ret end ikke ret. Det er vores overbevisning, selv om vi selvfølgelig ikke har sat hele virksomheden på autopilot. Vi lægger de overordnede salgsfakta ind, og så bliver systemet langsomt klogere på en måde, der minder lidt om Artificial Intelligence", forklarer Peter Fabricius.

Cognos udkonkurreret

Udover SAS bruger Magasin Cognos til budgettering og
QlikView til business intelligence. Stormagasinet supplerede tidligere med Cognos til sine business intelligence-operationer, men i dag har QlikView ifølge Peter Fabricius udkonkurreret Cognos, for så vidt angår business intelligence.

"I dag har jeg kun et lille planlægningsværktøj fra Cognos til budgettering," siger Peter Fabricius.

Han vil ikke afsløre, hvor meget SAS-løsningen har kostet, og hvornår den har tjent sig selv hjem, men siger, "al it i dag koster noget med nogle millioner, og det er også tilfældet med SAS."

Allerede nu kan Magasin dog slå fast, at den automatiske bestilling af varer betyder, at der ligger færre varer på lager, og at færre kunder går forgæves.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer