Et content management system er, som navnet antyder, et system til styring af indhold.
Når der alligevel ofte opstår forvirring om, hvad et CMS egentlig er, skyldes det, at "indholdet" kan være mange forskellige former for data, og at selve "styringen" kan finde sted på mange forskellige niveauer og med mange forskellige formål.
Hvis vi starter der, hvor du befinder dig lige nu, på en webside, ligger der eksempelvis et CMS bag publiceringen af de informationer, du kan læse og se.
Når det drejer sig om oprettelse og styring af indhold på hjemmesider, taler man ofte om web content management eller WCM.
Det særlige ved disse systemer er, at de kører som online-applikationer, så man anvender browseren som platform, og at deres primære formål er at styre indhold på internettet.
It for dummies
Tilbage i internettets tidlige dage var mange hjemmesider ret statiske. Det betød, at webudvikleren som regel lagde noget indholds-tekst direkte ind i html-koden.
I takt med at også andre end kode-kyndige personer fik brug for at lægge indhold ud på internettet, og hjemmesiderne begyndte at blive opdateret oftere, skød WCM'erne frem som både praktiske og nødvendige redskaber.
I tilfældet cw.dk er der tale om systemet Xoops, der anvendes til at oprette, redigere og styre artiklerne på hjemmesiden.
Mens hjemmesiden er skrevet i HTML, så er Xoops skrevet i PHP.
Det smarte ved at dele hjemmesidedesign og indholdsstyring op er, at indholdsleverandørerne kan gøre deres arbejde uden at skulle tænke i at programmere.
Samtidig sikrer man, at hjemmeside-designet forbliver intakt, idet man typisk ikke kan ændre de grundlæggende funktioner og udseendet, hvis man kun har almindelige bruger-rettigheder.
Det sidste er vigtigt i CMS-sammenhæng, for ud over mulighederne for at oprette og styre informationer med CMS'et, så kan systemerne typisk tilpasses, så man ved hjælp af brugerroller kan styre, hvilke data og CMS-features den enkelte medarbejder har adgang til.
Her er et eksempel på styring af brugerrettigheder i Composite C1 (klik for stor størrelse).
Videndeling og dokumentstyring
CMS'er er dog meget mere end systemer til at styre indhold på websider. Typisk anvender man også et CMS til at styre intranettet i en større organisation. Her er det ikke mindst mulighederne for at styre workflows og sikre samarbejdet mellem medarbejderne, der er de store fordele.
Tager man et system som Microsofts SharePoint 2010, anvendes det i dag til alt fra intranet til wikier, blogs og websider.
Her anvendes SharePoint til administration af en blog (klik for stor størrelse).
Kritiker mener, at det ikke egner sig ligeså godt til hjemmesider, som de mere dedikerede systemer, eksempelvis Composite, Umbraco eller Joomla
På den anden side kan fordelen være, at man allerede har integreret organsationen dybt ind SharePoint-miljøet, som bruges til dokumentstyring og videndeling, og at man derfor har de nødvendige kompetencer og et setup, der gør det relativt let at tænke internettet med ind i løsningen.
Sådan ser fremtidens CMS-marked ud
I de senere år er it-leverandørerne begyndt også at tale om ECM - enterprise content management.
Begrebet er skudt frem i takt med de stigende data-mængder i virksomhederne og det stigende behov for at kunne dele viden og leve op til diverse lovgivningsmæssige krav om data-håndtering.
Blandt de største leverandører finder man virksomheder som EMC, Microsoft og IBM, men der er også en hel underskov af mindre leverandører, ligesom det endnu er meget forskelligt, hvad leverandørerne definerer som ECM.
Mens EMC's Documentum og Microsofts SharePoint er en slags digitale schweizerknive, så findes der også de mere rene ESDH-løsninger - elektronisk sags- og dokumenthåndtering - der eksempelvis ikke kan håndtere intranettet, kollaboration og forskellige former for projektstyring.
Umodent CMS-marked
CMS-markedet adskiller sig en del fra andre softwaremarkeder på en række områder.
For det første findes der uendelig mange leverandører og løsninger - lige fra de meget omkostningstunge til de gratis, der kan downloades direkte på nettet som open source.
Der er stor forskel i, hvor avancerede og skalerbare, løsningerne er, så derfor afhænger den mest optimale løsning også af den aktuelle brugers behov.
Samtidig er markedet præget af en vis umodenhed, idet leverandørerne har det med at komme og gå. Derfor har man i flere år talt om en forestående konsoliderings-bølge på markedet for web content management.
For nylig fortalte CMS-analytiker Janus Boye dog, at konsolideringen endnu ikke er blevet til det store.
"Webfolk har travlt med at holde trit med de teknologiske landvindinger. Og lige nu går meget tid med mobilteknologi og integration af sociale medier. Sammen med pressede budgetter udskyder det konsolideringen på markedet," forklarede han blandt andet.
Du er velkommen til at tilføje yderligere viden eller kommentarer til denne artikel.