Unified communications er noget af det nærmeste, man kommer på at hælde gammel vin på nye flasker i it-branchen.
Det skal ikke opfattes som en negativ karakteristik. Tværtimod.
Ser man på komponenterne i en UC-løsning, vil man nemlig opdage, at der er tale om velkendte teknologier, der er sat sammen på en ny og berigende måde.
Unified communications handler om at integrere de forskellige kommunikationskanaler, så brugerne får en langt mere sammenhængende oplevelse og et bedre overblik over, hvordan de bedst kommer i kontakt med kollegerne på et givent tidspunkt
Ved at flette telefoni, mail, chat, video og kalender sammen, er UC-løsningerne i stand til at guide brugerne i dette valg og samtidig øge samarbejdsmulighederne.
Eksempel et:
Bruger A ønsker at komme i kontakt med Bruger B. Via chat-applikationen kan A se, at B ikke sidder på sin pind. Derfor ringer A til B's telefon direkte fra en applikation på computeren, en softphone (IP-telefoni).
B har viderestillet sin skrivebordstelefon til sin mobil, så opkaldes automatisk sendes videre.
Mobilen bliver dog ikke taget, og derfor ligger A en telefonbesked. Den besked kan B enten aflytte i sin mail-indbakke eller direkte på telefonen.
Eksempel to:
B kontakter A via sin chat-klient for at diskutere en Powerpoint-præsentation, som A ringede om i første omgang.
B har dokumentet åbnet på sin egen maskine og vælger nu at dele sit skrivebord med A, så begge kan se dokumentet og føje til og fra i real-time.
Det bliver dog lidt besværligt med alle de chat-beskeder frem og tilbage, så derfor åbner B en videosamtale, så de kan diskutere ansigt til ansigt, mens de i fællesskab arbejder på dokumentet.
De nævnte scenarier lader sig gøre i den virkelige verden, når de kommunikations-kanaler, der tidligere levede en silo-tilværelse, bliver i stand til at tale sammen.
Ofte anvendes der IP-telefoni som den underliggende platform, og UC er derfor for mange, der allerede har investeret i IP-telefoni, et naturligt skridt videre.
UC er ikke den dybe tallerken
Som det er tilfældet med mange nye it-trends, har også UC til tider været blæst lige voldsomt nok op.
Der er, som projektchef hos Devoteam, Ole Hoffmann, tidligere at udtalt til Computerworld en risiko for, at business-casen ikke holder
"Jeg er kritisk over for unified communications, fordi jeg synes, at vi i øjeblikket er der, hvor det er mere leverandørstyret end behovsstyret. Man ser ofte med nye teknologier, at den forretningsmæssige virkelighed halter efter, og det varer et stykke tid, før vi finder ud af, hvad det egentlig er, vi kan bruge det til," har Ole Hoffmann tidligere forklaret.
Han understregede dog ved samme lejlighed, at der bestemt ligger interessante muligheder i UC-løsningerne, men at vi "mangler at se, at det bliver tilstrækkeligt brugervenligt."
Det er nok ikke helt urimeligt at sige, at UC som opfindelse ikke er på niveau med den dybe tallerken.
Til gengæld kan de funktioner, der ligger i UC, gøre det en hel del lettere at overskue, hvad der er på menuen.
Hold øje med kollegerne
Et eksempel på det er de såkaldte "presence"-informationer, der hele tiden oplyser, hvilke personer, der er tilgængelige.
Med den information ved hånden kan man undgå mange ubesvarede opkald og forstyrrende chatbeskeder.
Samtidig er hensigten med UC også at føre mere kommunikation over på chat frem for e-mails, som flere undersøgelser har vist kan være lidt af en tidsrøver.
Der er også mulighed for at integrere med eksempelvis intranettet, så man direkte i softphone-klienten kan søge efter kompetencer og dermed få fat i den rette person i første forsøg.
Eller at man, når man sidder med en sag i ESDH-systemet, kan se, hvem der tidligere har arbejdet med den - og kontakte personen direkte fra sags-systemet med et enkelt klik.
Det er ikke features, der ændrer alt i en organisation, men det er den slags muligheder, der potentielt kan gøre dagligdagen en hel del lettere og øge produktiviteten.
Højt på investeringslisten
Analyseselskabets IDC's seneste opgørelse over it-chefernes investeringsliste viser, at UC er faldet ned på en sjetteplads efter at have ligget på en tredjeplads for blot et par år siden.
Istedet er en ny kategori som collaboration er rykket direkte ind på tredjepladsen.
De to ting hænger dog tæt sammen, i det man ofte er nødt til investere i unified communications for at kunne udnytte collaboration-værktøjerne til fulde.
"Men tidligere har UC-markedet været præget af vækstrater på 20-30 procent, og det vil det ikke blive ved med at være," påpegede Brian Troelsen for nylig for Computerworld.
IDC vurderer, at det er Microsoft og Cisco, der er dominerende på UC-markedet, mens selskaber som Aastra, Avaya, IBM, Siemens og Alcatel-Lucent ligger i laget lige under.
Det billede stemmer fint overens med Gartners vurdering af markedet, som er præsenteret i figuren herunder.