Artikel top billede

Sådan ser det ud, når Lync leveres som en cloud-tjeneste.

Sådan fungerer Microsofts Office 365 i skyen

Det ser lovende ud, men der er endnu ikke tale om et komplet cloud-produkt. Sådan lyder en af de første anmeldelser af Microsofts Office 365.

Da Microsoft i sidste måned annoncerede Office 365, der indeholder cloud-versioner af Office-pakken, SharePoint, Exchange og Lync, var det et klart angreb mod Googles Apps, der i Microsofts fravær har fået lov til at stjæle rampelyset for online-kontorløsninger.

Office 365 betyder, at man eksempelvis kan få Lync (den nye Office Communication-platform) leveret som en service over nettet.

Ideen er, at man betaler en månedlig abonnementspris og slipper for selv at skulle investere i servere og vedligeholdelse.


Sådan ser Lync Online ud.

Du kan læse mere om de forskellige modeller for dette i artiklen Cloud computing: Sådan fungerer det.

Microsoft selv mener sjovt nok ikke, at der kan herske nogen tvivl om, at Office 365 er Googles løsning overlegen, men spørgsmålet er, hvad brugerne vil mene, når de for alvor får mulighed for at prøve kræfter med produktet i starten af 2011?

Det siger de første anmeldelser

Et blik på de foreløbige anmeldelser af Office 365 giver en  indikation af kvaliteten i Office 365.

Cnet har publiceret en foreløbig anmeldelse, der konkluderer, at Office 365 ser lovende ud, men at online-løsningen endnu har et stykke vej, før den fungerer helt optimalt.

"...Office 365 er endnu ikke helt sprunget over til et sammenhængende sæt af alle Microsofts services, der er gået online og er bundet sammen på en måde, hvor du kan hoppe fra opgave til opgave mellem forskellige 365-komponenter," skriver Cnet blandt andet og forklarer:

"Der er stadig en utrolig afhængighed af softwaren i sig selv, som nok vil blive ændret hen ad vejen, men som i øjeblikket gør basale workflows som at skabe et dokument og få feedback fra team-medlemmer, til en hybrid oplevelse eller en, der involverer, at man skal jonglere med produkterne."

Konkret dækker den "hybride oplevelse" over, at brugerne, når de er logget på Office 365, kan benytte sig af webbaserede udgaver af Outlook og SharePoint, mens Lync-klienten og Office-pakken skal downloades og installeres lokalt, før man kan benytte de tilknyttede online-services som eksempelvis Office Web Apps.


SharePoint leveret som cloud-service i Office 365.

Da der er tale om en betaudgave af Office 365, skal anmeldelserne tages med et gran slat. Det gør Cnet da også selv opmærksom på.

"I mellemtiden er det værd at se på Office 365 som det, det er, hvilket er Microsoft, der fortsætter med at rykke nogle af de meget komplicerede stykker at dets Office-økosystem ud i skyen - en del af at gøre det lettere for små og store virksomheder at komme i gang."

Bloggeren Paul Thurrott, der jævnligt anmelder nye Microsoft-produkter, har også haft fingrene i Office 365. Han hæfter sig blandt andet ved administrator-mulighederne.

"Der er, selvfølgelig, masser af dokumentation, men også management-interfaces til brugere, sikkerhedsgrupper, domæner, de egentlige web-services (primært hosted Exchange og SharePoint) og til udrulning af Office."

Gode værktøjer - men er det nok?

Paul Thurrott vurderer, at de virksomheder, der satser på at migrere fra deres nuværende on-premise-løsning eller måske sætte et hybridt miljø op - i hvilke nogle ressourcer er hostede og andre lokale - vil kunne tage fat på arbejdet med det samme.

"... Office 365 inkluderer webbaserede migrerings-værktøjer direkte i dashboardet og tilbyder løsninger, der vil få dig flyttet væk fra dine nuværende Exchange 2003, 2007 eller 2010 servere, eller sågar Small Business Server 2003, 2008 eller 2011 ..." skriver han blandt andet.

Analysehuset IDC har tidligere over for Computerworld vurderet, at Microsoft har været tvunget til at komme på banen med det nye cloud-initiativ på grund af blandt andre Google, og at Office 365 umiddelbart er en defensiv satsning fra Microsofts side.

"Hvis Microsoft skulle være dristig, så ville Officepakken starte med at være gratis på nettet, og indtjeningen kunne i stedet sikres ved ekstra-tjenester og sideløbende services," forklarede Per Andersen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere