Artikel top billede

Sådan udbetaler ATP 140 milliarder til danskerne

Om to år skal myndigheden Udbetaling Danmark overtage kommunale milliardudbetalinger til to millioner danskere. ATP står bag myndigheden og mener ikke, at der er tale om et it-projekt.

"Dette er ikke et stort it-projekt."
 
Så klart kommenterer ATP's underdirektør, Hans Christian Jelstrup, den kommende administrationsudskiftning i udbetalingen af 140 milliarder kroner årligt til omkring to millioner danskere via den nye offentlige myndighed Udbetaling Danmark.
 
Men det mere end lugter af it-projekt, når ATP med Udbetaling Danmark fra senest 1. november 2012 overtager administrationen, driften og udbetalingen af folkepension, førtidspension, boligstøtte, barselsdagpenge og forskudsvist udbetalt børnebidrag fra kommunerne.
 
Der mangler blot den endelige tredjebehandling i Folketinget den 17. december, før lovgrundlaget for den selvejende institution, Udbetaling Danmark, falder på plads.
 
Alle forventer dog, at vedtagelsen er en formalitet og årligt vil spare kommunerne omkring 300 millioner kroner på lønninger og administration om året, når først etableringsomkostningerne på nogenlunde samme beløb er tilbagebetalt.
 
Beslutninger bliver til it-projekter
Med den tyske finansminister Wolfgang Schaubles (CDU) ord, "Ethvert politisk initiativ bliver på tidspunkt til et it-projekt ", in mente, kan heller ikke ATP's kommende status som udbetaler af godt 10 milliarder kroner om måneden undgå at berøre informationsteknologi.
 
Slet ikke.
 
Heller ikke, selv om ATP-underdirektør Hans Christian Jelstrup forsøger at neddrosle it-kompleksiteten i projektet.
 
"Vi har stor fokus på sikker drift, for vi skal varetage udbetalingen af borgernes grundforsørgelse. Folks penge skal bare være der til tiden," fastslår han.
 
Hans Christian Jelstrup forklarer, at de nuværende kommuneaftaler med KMD og monopolsystemerne til udbetaling af overførselsindkomsterne bliver overført til Udbetaling Danmark indtil minimum 2014.
 
Derfor kan Udbetaling Danmark indtil da købe ydelser, drift og vedligeholdelse af KMD (på nær enkelte randsystemer som eksempelvis regnskabssystemer) på samme vilkår som kommunerne - dog med sine egne stordriftsfordele.
 
De aftaler har en anslået værdi på mere end en halv milliard kroner om året.
 
"Hvis der mod forventning skulle gå noget galt, så er vi i gang med at lægge planer for worst case scenarioer," lyder det fra Hans Christian, som dog forventer, at alle udbetalinger vil køre som business as usual i KMD's datacentre.
 
Udbud efter undtagelse
Han forklarer, at en undtagelsesbestemmelse i lovgivningen gør, at ATP/Udbetaling Danmark i første omgang ikke behøver at gå i udbud.
 
Og det passer ATP ganske fortræffeligt.
 
"Vi retter kun i KMD-systemerne, når det er strengt nødvendigt, for det skal bare virke fra starten," siger Hans Christian.
 
Udbetaling Danmark er dog udbudsforpligtet og derfor gået i gang med forberedelserne til udbud. Hvornår det kommer, kan Hans Christian Jelstrup dog ikke komme nærmere ind på.
 
"Men vi er selvfølgelig selv interesseret i at købe de bedste og biligste systemer, og det er ikke nødvendigvis hos KMD, siger han og forklarer samtidig, at store, internationale spillere til udvikling af offentlige systemer først bliver interesserede, når der for alvor er en masse borgere og dermed penge i systemerne.
 
It bliver hovedværktøjet om to år
Den slags overvejelser bliver formentlig først aktuelle, når digitalisering og effektivisering for alvor fletter fingre i Udbetaling Danmarks fase to i 2014, efter myndigheden har fået fast greb om den sikre drift.
 
"Vi tilstræber i fase to i endnu højere grad at fokusere på at ensrette og centralisere processerne og gøre tingene ensartet ud fra nuværende best pratice i kommunerne. Og vi vil selvfølgelig selv samle op på vores egne erfaringer og lære af dem," fortæller Hans Christian, som har fået hjælp fra en KL-nedsat arbejdsgruppe til at udvælge og udpege best practice i kommunerne.
 
For borgerne vil effektiviseringen betyde en øget grad af selvbetjening - formentlig med NemID-logon til tilmeldinger, afmeldinger og administration af deres overførselsindtægter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere